Archive | June, 2006

Look Up! He's Back…

30 Jun


Look up! He’s back…

MINI ANTHIKAD-CHHIBBER

It’s almost 20 years since the last Superman stormed the silver screen. What prompted Bryan Singer’s Superman Returns?


IN A NEW ORBIT What’s in store for Superman? Will he fly high?

It is a bird! It is a plane! It is Spiderman! No, no, the X-Men! Hellboy? Constantine? The Hulk? Wait I’ve got it, it is Batman! Or maybe Krrish or maybe it is a plane after all. The sky is crowded with grown men and women flying about in tights and capes all ready to save the world after they have resolved big time issues about their split personalities and their need to wear masks and sundry things that would keep psychiatrists and cultural commentators busy from now to eternity.

In this time of the conflicted superhero, with their dark worlds and darker motivations is there place for the Man of Steel, Superman? The honest to goodness nice guy with sculpted body was a hero to an innocent America. The bad guys were straightforward in their wickedness. When the Superman comics came out, they were pure escapist fare from the horrors of Depression and the War.

The 1978 movie by Richard Donner, starring Christopher Reeve echoed the goodness, the bright colours and the hope that everything will be right. The film was a humungous hit and spawned three sequels. Parts II (1980) and III (1983) were directed by Richard Lester, while part IV (1987) was directed by Sidney J. Furie with Christopher Reeve credited for the story.

In the twenty years that followed, the world has changed. America’s image has taken a beating. Celluloid is overrun by angst-ridden superheroes and there does not seem to be space for Superman in the new age.

So what prompted Bryan Singer’s Superman Returns? Does the world need him? Long time love Lois Lane (Kate Bosworth) does not think so and goes on to write a column about how the world does not need Superman and wins a Pulitzer for it as well. (Wish it were that easy!) The world is managing fine without him till old friend Lex Luthor (Kevin Spacey leaps into Gene Hackman’s role with teeth gnashing, scenery chewing gusto) is out on parole and back to doing what he likes best – world domination.

So Superman, played again by till-now unknown Brandon Routh flies in and does his thing i.e. save the world. The saga of Superman’s return to the big screen after these many years is worthy of a story in itself. Brett Ratner was supposed to direct, as was McG who left the project because of creative differences. Tim Burton was also involved at a point of time and the film Superman Lives already had publicity material done. Ratner took over the reins for X-Men III, and Singer, who directed the first two X-Men movies finally sat firm on the director’s chair.

Singer, a huge fan of Superman, says his love for the character helped him direct the X-Men movies. Superman Returns is incredibly respectful to Donner’s work from using design elements to John Williams’ Oscar nominated score. Marlon Brando who famously wished his cameo of Superman’s father Jor-El be represented as a green glowing floating bagel, and refused to learn his lines – reading them instead of the baby superman’s diaper, makes an appearance in the film. Singer used stock footage that Donner had shot but could not use due to a lawsuit.

If the director was a case of musical chairs, the casting was even more so. Nicholas Cage, a huge comic book fan, wanted to play the lead. James Caviezel was also in the running but became too famous after playing Christ in Mel Gibson’s The Passion of the Christ.

Hayden Christensen was rejected, as it would not be too appropriate for Darth Vader to play Superman. Others considered included Josh Hartnett, Paul Walker, Brendan Fraser and Ashton Kutcher. One of the reasons for Ratner leaving the project was because he could not come to an agreement with the studio executives on whom to cast as Superman. Johnny Depp was considered for Lex Luthor, Anthony Hopkins for Jor-El and Claire Daines and Keira Knightley for Lois.

The effects by default are top-notch as Singer says: “The progress made in the visual effects arena is just astounding. As opposed to a superhero like Spider-Man, Superman’s hair and face are exposed therefore his performance and personality are exposed even in flight.” Shooting the entire film digitally using the Genesis camera system upped the ante that much more. And then if you thought it was all CGI, Superman’s costume is shiny not because of some software, but because it is made up shiny little Superman symbols. Is that rocking or what?

So there you have it, whether the world needs him or not, the studio executives feel the need for Superman. And our job as viewer is to look up at the sky to marvel and wonder if the final shot would be of Superman flying off into space like the other three films!


Hindu On Net

Advertisements

'Saya Memang Suka Jue'

28 Jun

Oleh MOHAMMAD ARIF NIZAM ABDULLAH

Jue dan Jehan semakin mesra sejak terlibat dalam pementasan Bangsawan Naga Chini bulan lalu.

ARTIS dan gosip adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Biarpun kadangkala gosip itu amat memedihkan tetapi sebagai artis, mereka harus menghadapinya dengan bijak dan tenang.

Hari ini nama pelakon yang sedang meningkat naik, Jehan Miskin, berada pada carta teratas gosip dunia hiburan.

Kisah cinta tiga segi antara dirinya, Zuliana Abdul Azizi (Jue) dan aktor Ako Mustapha hangat diperkatakan sekarang.

Jehan dikatakan menjadi punca keretakan hubungan cinta Ako dan Jue.

Pementasan Bangsawan Naga Chini di Istana Budaya baru-baru ini dikatakan telah menjalinkan kemesraan yang begitu ketara antara Jehan dan Jue.

Gosip membelai rambut dan shopping bersama antara Jehan dan Jue heboh jadi bualan. Malah Jue, 23, telah membuat pengakuan hubungannya dengan Ako sudah berakhir.

Ketika ditemui pada majlis pelancaran drama Ejen 016 di sebuah hotel di Kuala Lumpur baru-baru ini, Jehan dalam nada tegas memberitahu, dia agak kesal dan kecewa dengan gosip-gosip yang menimpa dirinya.

“Saya sudah malas nak terangkan apa yang berlaku. Kalau saya cakap benar, orang tetap cakap saya bersalah.

“Sebenarnya sewaktu kenal Jue, hubungan dia dan Ako sudah bermasalah. Tetapi kami bertiga memang berkawan baik. Semuanya berlaku tanpa dirancang,” kata Jehan membuka mulut.

Apabila ditanya status hubungannya dengan Jue, pelakon utama filem Qaisy & Laila itu bersikap jujur menceritakan senario sebenarnya.

“Saya dan Jue tidak bercinta tetapi berkawan rapat. Saya memang suka Jue dan sedang cuba mengenali hatinya.

“Kami kenal sejak tahun lepas. Hanya awal tahun ini kami berkawan rapat,” jelasnya.

Jehan juga menjelaskan hubungannya dengan Ako masih seperti dulu.

“Kami masih berkawan dan apa yang terjadi tidak akan mengubah apa-apa antara kami bertiga.

“Namun saya sedih dengan budaya orang kita yang sibuk hendak mengetahui hal orang lain.

“Mereka seolah-olah lebih mengetahui kisah kami dan tidak berasa malu mengambil tahu kisah peribadi orang lain,” kata Jehan meluahkan isi hatinya.

Mengambil contoh dirinya, Jehan berkata, dia sendiri mempunyai masa yang terhad untuk bercerita tentang hal peribadi orang lain.

Kata Jehan, banyak benda lain yang perlu difikirkan untuk dirinya dan keluarga demi masa depan.

Simpati dengan Jue

“Orang boleh jatuhkan hukuman ke atas saya tetapi ia tidak adil buat Jue. Berilah dia peluang bertapak dalam dunia seni kerana dia memiliki bakat yang besar.

“Masyarakat tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku,” pinta Jehan tanda sokongan kepada teman baiknya itu.

“Saya memang simpati dengan Jue,” tegas Jehan mengakhiri perbualan.

Utusan Malaysia

‘Saya Memang Suka Jue’

28 Jun

Oleh MOHAMMAD ARIF NIZAM ABDULLAH

Jue dan Jehan semakin mesra sejak terlibat dalam pementasan Bangsawan Naga Chini bulan lalu.

ARTIS dan gosip adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Biarpun kadangkala gosip itu amat memedihkan tetapi sebagai artis, mereka harus menghadapinya dengan bijak dan tenang.

Hari ini nama pelakon yang sedang meningkat naik, Jehan Miskin, berada pada carta teratas gosip dunia hiburan.

Kisah cinta tiga segi antara dirinya, Zuliana Abdul Azizi (Jue) dan aktor Ako Mustapha hangat diperkatakan sekarang.

Jehan dikatakan menjadi punca keretakan hubungan cinta Ako dan Jue.

Pementasan Bangsawan Naga Chini di Istana Budaya baru-baru ini dikatakan telah menjalinkan kemesraan yang begitu ketara antara Jehan dan Jue.

Gosip membelai rambut dan shopping bersama antara Jehan dan Jue heboh jadi bualan. Malah Jue, 23, telah membuat pengakuan hubungannya dengan Ako sudah berakhir.

Ketika ditemui pada majlis pelancaran drama Ejen 016 di sebuah hotel di Kuala Lumpur baru-baru ini, Jehan dalam nada tegas memberitahu, dia agak kesal dan kecewa dengan gosip-gosip yang menimpa dirinya.

“Saya sudah malas nak terangkan apa yang berlaku. Kalau saya cakap benar, orang tetap cakap saya bersalah.

“Sebenarnya sewaktu kenal Jue, hubungan dia dan Ako sudah bermasalah. Tetapi kami bertiga memang berkawan baik. Semuanya berlaku tanpa dirancang,” kata Jehan membuka mulut.

Apabila ditanya status hubungannya dengan Jue, pelakon utama filem Qaisy & Laila itu bersikap jujur menceritakan senario sebenarnya.

“Saya dan Jue tidak bercinta tetapi berkawan rapat. Saya memang suka Jue dan sedang cuba mengenali hatinya.

“Kami kenal sejak tahun lepas. Hanya awal tahun ini kami berkawan rapat,” jelasnya.

Jehan juga menjelaskan hubungannya dengan Ako masih seperti dulu.

“Kami masih berkawan dan apa yang terjadi tidak akan mengubah apa-apa antara kami bertiga.

“Namun saya sedih dengan budaya orang kita yang sibuk hendak mengetahui hal orang lain.

“Mereka seolah-olah lebih mengetahui kisah kami dan tidak berasa malu mengambil tahu kisah peribadi orang lain,” kata Jehan meluahkan isi hatinya.

Mengambil contoh dirinya, Jehan berkata, dia sendiri mempunyai masa yang terhad untuk bercerita tentang hal peribadi orang lain.

Kata Jehan, banyak benda lain yang perlu difikirkan untuk dirinya dan keluarga demi masa depan.

Simpati dengan Jue

“Orang boleh jatuhkan hukuman ke atas saya tetapi ia tidak adil buat Jue. Berilah dia peluang bertapak dalam dunia seni kerana dia memiliki bakat yang besar.

“Masyarakat tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku,” pinta Jehan tanda sokongan kepada teman baiknya itu.

“Saya memang simpati dengan Jue,” tegas Jehan mengakhiri perbualan.

Powered by Utusan Malaysia

'Saya Memang Suka Jue'

28 Jun

Oleh MOHAMMAD ARIF NIZAM ABDULLAH

Jue dan Jehan semakin mesra sejak terlibat dalam pementasan Bangsawan Naga Chini bulan lalu.

ARTIS dan gosip adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Biarpun kadangkala gosip itu amat memedihkan tetapi sebagai artis, mereka harus menghadapinya dengan bijak dan tenang.

Hari ini nama pelakon yang sedang meningkat naik, Jehan Miskin, berada pada carta teratas gosip dunia hiburan.

Kisah cinta tiga segi antara dirinya, Zuliana Abdul Azizi (Jue) dan aktor Ako Mustapha hangat diperkatakan sekarang.

Jehan dikatakan menjadi punca keretakan hubungan cinta Ako dan Jue.

Pementasan Bangsawan Naga Chini di Istana Budaya baru-baru ini dikatakan telah menjalinkan kemesraan yang begitu ketara antara Jehan dan Jue.

Gosip membelai rambut dan shopping bersama antara Jehan dan Jue heboh jadi bualan. Malah Jue, 23, telah membuat pengakuan hubungannya dengan Ako sudah berakhir.

Ketika ditemui pada majlis pelancaran drama Ejen 016 di sebuah hotel di Kuala Lumpur baru-baru ini, Jehan dalam nada tegas memberitahu, dia agak kesal dan kecewa dengan gosip-gosip yang menimpa dirinya.

“Saya sudah malas nak terangkan apa yang berlaku. Kalau saya cakap benar, orang tetap cakap saya bersalah.

“Sebenarnya sewaktu kenal Jue, hubungan dia dan Ako sudah bermasalah. Tetapi kami bertiga memang berkawan baik. Semuanya berlaku tanpa dirancang,” kata Jehan membuka mulut.

Apabila ditanya status hubungannya dengan Jue, pelakon utama filem Qaisy & Laila itu bersikap jujur menceritakan senario sebenarnya.

“Saya dan Jue tidak bercinta tetapi berkawan rapat. Saya memang suka Jue dan sedang cuba mengenali hatinya.

“Kami kenal sejak tahun lepas. Hanya awal tahun ini kami berkawan rapat,” jelasnya.

Jehan juga menjelaskan hubungannya dengan Ako masih seperti dulu.

“Kami masih berkawan dan apa yang terjadi tidak akan mengubah apa-apa antara kami bertiga.

“Namun saya sedih dengan budaya orang kita yang sibuk hendak mengetahui hal orang lain.

“Mereka seolah-olah lebih mengetahui kisah kami dan tidak berasa malu mengambil tahu kisah peribadi orang lain,” kata Jehan meluahkan isi hatinya.

Mengambil contoh dirinya, Jehan berkata, dia sendiri mempunyai masa yang terhad untuk bercerita tentang hal peribadi orang lain.

Kata Jehan, banyak benda lain yang perlu difikirkan untuk dirinya dan keluarga demi masa depan.

Simpati dengan Jue

“Orang boleh jatuhkan hukuman ke atas saya tetapi ia tidak adil buat Jue. Berilah dia peluang bertapak dalam dunia seni kerana dia memiliki bakat yang besar.

“Masyarakat tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku,” pinta Jehan tanda sokongan kepada teman baiknya itu.

“Saya memang simpati dengan Jue,” tegas Jehan mengakhiri perbualan.

Powered by Utusan Malaysia

New Current Affairs Series Hosted By Diana Ser Records First Show

25 Jun

A new current affairs series addressing social issues has recorded its first episode outside Orchard Cineleisure.

The show called ‘Real Talk’ is hosted by Diana Ser and invites audiences to air their views.

Diana and her team will travel around the island filming for each show.

For the first episode, ‘Real Talk’ examines the pros and cons of instant fame.

Diana asks: “Does being an overnight star enrich your life? Or does it send out a message that you don’t have to work hard to get far?”

Stars of today like Adrian Pang and singer Sun Ho discuss reality TV stars from their perspective.

Adrian said: “The latest stage of this evolution is reality TV where anybody can be famous for their 15 seconds, 15 minutes, 15 months, however long it is.”

Sun Ho said: “I am for reality shows. I think first of all they are really interesting and secondly I do feel that it gives an opportunity.

“So shows like that actually give people that chance.”

And audience can hear how contestants of reality shows like ‘Superband’ made the best of their shot at fame and how their desire for stardom affected their lives.

Diana and her team will be travelling around the island to ask audiences to air their views on various topics.

But the Real Talk’s host knows she faces some tough issues.

Diana said: “It’s going to be challenging to get people to come onto TV and say I want to stand up to be counted and I want to speak my mind. But we’ll keep trying. So we’ll have our team on the grounds to try and get people to talk and encourage them to speak up and really get argumentative.”

But some in the audience already feel the show voices their views.

“I think it is great. I think we get different people to express the perspectives on different issues that are being discussed,” said one member of the audience.

“You will see different groups of people reacting to different opinions and you see what people think about it. And it really gets down to the heart about how people feels,” said another.

The series debuts on Channel NewsAsia on July 3rd at 8:30pm. – CNA/ch

Powered by Channel News Asia

"Minta Maaflah Dengan Ikhlas" – Saleem

25 Jun

SALEEM.

Kecoh lagi. Gara-gara ‘mulut laser’ Adlin Aman Ramli, Akademi Fantasia 4 (AF4) yang seperti kurang menyengat kembali mendapat perhatian. Perang baru dalam industri hiburan bermula antara anak Allahyarham AR Tompel ini dan penyanyi lelaki anak Terengganu – Saleem.

Saleem ke AF4 diundang oleh Astro, tapi di pentas itu juga dia “dikenakan”. Adlin seperti biasa melalui kritikan pedasnya membuatkan Saleem terguris apabila berkata kepada salah seorang peserta AF4, “Nak jadi penyanyi jangan hisap dadah, jangan hisap ganja.”

Waktu itu Saleem baru saja selesai menyanyi di pentas berkenaan bersama Faisal, bintang baru yang bakal bersinar. Saleem bekas penagih dadah yang pernah dikenakan hukuman atas keterlanjuran masa lalunya wajar untuk ambil hati.

“Aku pun ada maruah juga. Janganlah main sindir-sindir aku macam tu masa satu Malaysia tengok rancangan tu,” kata Saleem yang hadir ke pejabat saya ditemani isteri dan anaknya.

Apa pun Adlin juga sudah menjalankan apa yang dikatakan sebagai ‘haknya’ sebagai pengkritik rancangan realiti itu. Kebetulan katanya, dia sedang berkempen ajak remaja jauhi dadah. Sebab itu dia tegaskan hal yang sama masa konsert AF4 minggu ketiga yang lalu.

Mungkin selepas kempen antidadah, Adlin bolehlah pula pakat-pakat ajak budak-budak AF kempen anti macam-macam gejala negatif lain termasuklah kempen berhenti merokok, minum arak, antipakai baju seksi (untuk perempuan) dan antiseks bebas juga. Boleh tak?

Saleem pun tahu marah? Apa yang buatkan Saleem marah sangat ni?

Tak puas hati, kenapa waktu engkau panggil aku untuk datang ke majlis engkau, sudah ada plan untuk aku? Mungkin sudah ada rancangan sebab tu panggil aku datang dan ‘bubuh’ aku di depan tu juga. Konsep saya mudah saja, kalau satu kali orang buat baik dengan saya, sepuluh kali saya buat baik dengan orang lain. Kalau orang kurang ajar sekali dengan saya, sepuluh kali saya kurang ajar dengan dia orang. Aku hormat kau kalau kau hormat aku. Dulu bolehlah buat dengan aku sebab aku banyak diam. Sekarang, sorrylah.

Saya difahamkan Adlin sudah minta maaf tapi Saleem masih tak puas hati kenapa?

Minta maaf macam tu semua orang boleh cakap. Buat salah sikit minta maaf, macam budak-budak. Tapi maaf tak terperinci, tak ‘seketul’ maaf dia tu. Kita hendak biar dia open, direct. Dia sebagai pengkritik di AF selalu cakap lepas dengan orang, dalam hal ni pun kena terbuka jugalah. Jangan buat sepintas lalu macam tu saja.

Maaf yang macam mana boleh menyejukkan perasaan Saleem?

Kita hendak biar dia cakap “Saya hendak minta maaf dengan Saleem sebab saya sudah buat dia tersinggung dengan kata-kata saya.” Saya nak macam tu. Dia yang mulakan dulu. Saya tak pernah kacau orang, tak pernah kacau dia tapi ini sudah melibatkan maruah. Bini saya kata ini maruah kita, jadi tak boleh dibiarkan. Saya terpaksa kena buat benda ini biar betul-betul selesai. Saya hendak biar dia jadi gentleman, bukan jadi batman. Kalau hendak minta maaf, buat betul-betul. Bukan sebab orang lain suruh.

Maksudnya maaf dengan ‘ikhlas?’

Ikhlas atau tak bukan hak kita, itu kerja Allah. Tapi biarlah betul-betul. Tutup semua hal ni dengan kemaafan yang sejujurnya. Satu Malaysia tahu dia buat hal dan biarlah satu Malaysia juga tahu yang dia juga tutup cerita ini. Kalau dia buat live di televisyen barulah saya tak fikir macam-macam lagi. Saya minta maaf dengan Saleem atas keterlanjuran kata-kata saya tempoh hari, baru puas hati saya. Kalau setakat dia kata minta maaf kepada “mereka-mereka yang tersinggung,” mereka-mereka tu siapa? Dia tu ke, dia ni ke? Biarlah betul-betul.

Antara marah dengan sedih mana yang lebih tepat hendak gambarkan perasaan Saleem?

Dua-dua sekali. Sedih ada, marah, bengang pun ada juga. Kenapa sebelum ini kau tak uar-uarkan kau ni tengah kempen banteras dadah, seks bebas ke, apa sajalah, bohsia ke. Kenapa sewaktu aku ada menyanyi di situ berduet dengan si Faisal tu kenapa kau baru cakap benda tu? Kalau cakap elok-elok tak apa. Kenapa jadi macam tu? Semua penonton dah faham mesti dia hendak tuju dekat seseorang. Jadi akulah yang menerimanya. Kenapa engkau buat kempen tu depan aku seorang saja? Kenapa masa tu? Sebelum ini tak adapun. Kenapa bukan masa lain, di lain episod yang aku tak ada ke? Maknanya engkau hendak malukan akulah tu sebab tu kau tunggu untuk cakap tu masa aku ada.

Mungkin gelaran ‘bekas penagih’ tu buat Saleem terasa sangat?

(Serius) Hei… kalau aku bersalah sekalipun, aku hisap dadah ke apa ke… aku dah terima hukuman setimpal tau. Dah lama aku duduk di Kajang tu. Aku dah terima hukuman aku melalui undang-undang, pihak berkuasa dah hukum aku. Sudah habis, settle dah. Apa lagi yang dia hendak gembar-gemburkan lagi. Seluruh dunia sudah tahu bahawa aku ini penagih. Aku hisap dadah. Tak payahlah kau hendak ulang- ulang, malukan aku macam tu di televisyen.

Kenapa Saleem cakap macam tu?

Sekarang ini aku bercakap demi maruah aku. Walaupun aku bekas penagih, tapi aku ada maruah. Masa lalu aku masa lalulah, tak payah hendak ungkit-ungkit lagi. Di mana letaknya budi bahasa engkau? Walaupun aku macam ini, engkau jangan pandang aku sebelah mata. Belakang aku, tepi aku ada lagi manusia, sahabat dekat dan penggemar aku, faham sajalah. Mereka pun boleh tersinggung juga. Ingatlah sikit. Bukan sahaja kau singgung aku, tapi keluarga aku, peminat aku dan rakyat negeri aku.

Mungkinkah Saleem menjadi begini sensitif kerana kata-kata macam itu dikeluarkan oleh rakan artis sendiri?

Memanglah aku rasa terhina. Terhina sangat-sangat. Walaupun kau pandang aku sebelah mata, tetapi engkau kena tengok bini aku juga. Bini aku tak sama macam aku, tak menagih macam aku. Dia manusia ‘okey’. Tak hisap rokok, tak apa. Cuma aku saja bekas penagih. Kita pun ada anak-anak. Masalah sekarang dia tak fikir macam tu. Saya manusia yang bernama Saleem tidak akan berpuas hati selagi kemaafan yang sebenarnya tidak dilontarkan daripada mulut dia sendiri.

Apakah ini bermakna pertemuan yang diatur oleh Astro itu sebenarnya tidak memberi apa-apa kesan?

Itu mungkin datang sekadar untuk jaga periuk nasi dia saja. Saya ni pun fikir juga periuk nasi orang. Pergi sajalah bila Astro hendak buat pertemuan. Tapi sampai sekarang saya belum jumpa lagi benda yang boleh merawat hati saya sebab kes ini. Tak ada lagi.

Apakah Saleem anggap ini satu penghinaan yang paling teruk sepanjang kerjaya?

Ya, saya rasa macam itulah sebab rancangan secara langsung. Berapa juta orang yang tengok rancangan tu? Kalau dia hendak hina saya pun no hal. No problem. Saya hanya manusia biasa bukan maksum. Tapi dia pun kena ingat juga, dia tu siapa? Bagus sangat ke dia? Itu yang saya tak puas hati. Saya hendak tengok konsert Ahad ni, kalau betul dia minta maaf, saya okey. Saya akan ada di sana masa konsert nanti. Saya akan tunggu. Kalau tak… (ketawa sinis).

Kalau tidak?

Aku akan saman malu aku. Aku pun ada lawyer juga. Tak ada hal punya.

Gara-gara insiden ini, ada pihak yang minta supaya Adlin digugurkan dari menjadi pengkritik di AF4. Apa pendapat Saleem?

Saya tak nak minta macam itu. Tetapi biarlah hukum karma sendiri menentukan mana betul mana salah. Saya pun dengar maklum balas daripada penggemar AF sendiri mahu dia digugurkan terus. Sebab cara dia lantang sangat bercakap. Dia hendak tiru siapa? Roslan Aziz? Kau siapa hendak cakap macam tu? Lan (Roslan) boleh cakap lepas macam tu sebab dia memang bagus. Dia dari Berkeley, dia boleh kutuk orang macam itu macam ini. Tapi ini siapa? Kalau aku jadi pengkritik pun rasa-rasanya orang tak kisah sebab orang tahu aku siapa. Mungkin cara dia cakap dia hendak tunjuk dia bagus. Dari segi mana dia bagus? Kalau setakat tahu teori saja, praktikal tak tahu apa-apa tak payahlah. Saya rasa dia tak layaklah, banyak lagi orang berwibawa boleh jadi pengkritik. Saya pernah dikondem oleh M. Nasir, tetapi dengan penuh budi bahasa. Kita sakit hati juga, tapi sebab budi bahasa dia, kita boleh terima. Tak macam si Adlin ni, bercakap tah apa-apa.

Benarkah isteri Saleem, Julia pun meradang dengan insiden ini?

Isteri saya dia memang tak puas hati. Kalau boleh Julia hendak jumpa juga dengan Adlin, face to face. Tapi malam tu dia sendiri (Adlin) telefon saya. Lepas Astro meetinglah tu. Isteri saya suruh dia datang minta maaf sendiri secara peribadi, dia tak mahu. Takut ke apa, saya tak tahulah pula.

Apakah ada ruang perdamaian?

Saya sedia memaafkan manusia lain, asalkan dia ikhlas, bukan sebab orang lain yang suruh dia minta maaf.

MESEJ KHAS SALEEM UNTUK ADLIN

* “Aku difahamkan kau ni suka kontroversi, tapi takkan kontroversi macam ini yang kau nak?”

* “Aku hendak bagi tahu di sini, Lin, aku tak puas hati. Aku memang tak puas hati. Kalau aku sembahyang hajat, kau tengoklah macam mana. Aku ni kira dalam golongan orang teraniaya tau. Doa orang teraniayai ni Allah makbul sangat-sangat. Tapi aku ni tak zalim sampai macam tu. Kau jangan bimbanglah!”

Powered by Utusan Malaysia

Man, That's Super!

24 Jun


Man, that’s super!

Hrithik Roshan owes his Hollywood-style superpowers in Krrish to a studio right here in India, writes Bhumika K.


SUPERMAN SLAMDUNK Hrithik Roshan has whizzed down multistoreyed buildings and ridden the airwaves, thanks to new-age visual effects

Have you been ogling a particularly sinewy, wavy-haired dude digging his heels into grass and mud, bouncing off boulders effortlessly, flying over trucks, and flying Tai Chi-style over streets of Singapore, jumping from building to building? It’s Hrithik Roshan in his latest avatar in Krrish.

Only he’s very reminiscent of Spiderman, Superman, Neo in The Matrix, a bit of Crouching Tiger… and a few other heroes all rolled in one and blown up a 100 times over by the standards of visual special effects in Indian movies. And it’s all stamped “Made in India”.

Yes, if that brought you down with a thud after all that flying with Hrithik, you must listen to the guys who made him look as cool as a cucumber… and as cool as Hollywood. Almost. (We haven’t seen the movie still, have we?).

Chennai-based Prasad EFX, one of the largest digital post-production studios in India, has woven the digital magic and visual special effects into Krrish. The effects run into almost 90 minutes in this Rakesh Roshan sequel of Koi Mil Gaya, brandished about as being a trendsetter with “never before” visual special effects (VFX) on the Indian screen.

“There are about 1,200 digitally-manipulated shots in the film and they have been done to the standard of Hollywood,” says Mohan Krishnan, head of corporate communications of the Prasad Group. An average Indian film with special effects would have around 200 to 300 shots with special effects.

Hollywood’s VFX supervisors Craig Mumma and Marc Kolbe, who have worked on the effects of films like Independence Day and Godzilla, supervised the work at Prasad EFX. A team of 60 Indians slogged for well over six months to create the special visuals for the film. “It’s the first film we have completely executed for Hollywood supervisors. They are perfectionists, completely into details,” says Kilari Himakumar, senior line producer at Prasad EFX, who was the project manager for this film.

Director Rakesh Roshan had a very clear brief when he approached the company — he wanted nothing less than Hollywood. In fact Roshan first went to Los Angeles where he approached Mumma and Kolbe to do the effects. They in turn zeroed in on Prasad EFX to execute the work. Initially, Rakesh Roshan was apprehensive whether they would meet his Hollywood-standard demand. Craig and Mumma have earlier worked on a few projects together with the company on films like Koi Mil Gaya and a Hollywood production Sound of Thunder. In fact, Rakesh Roshan was so impressed finally with the work, he even told them: “People who have seen the film say that you cannot say this film is like Hollywood, it is Hollywood.”

In fact they had to do a 360 degree scan of Hrithik’s body in Los Angeles to create a basic digital model of the hero. Then other high-end 3D modelling, animation, compositing, modelling and other effects were added on. “We even developed his hair for certain scenes with a special software,” pitches in Himakumar. They have also visualised, designed and implemented an entire futuristic lab sequence, apart from 3D modelling of cars, bikes, helicopters, birds, and animals to match the live footage. They have also digitally enhanced some parts of the film where every little particle of earth Hrithik kicks up on a run is highlighted and every splinter of wood falling down when an axe hits it looks dramatically surreal.

As they explain the effects, they run a shot of Hrithik Roshan flipping around in an action sequence over another actor’s shoulder from a bike! “The bike was added later in the studios,” offers Himakumar, demonstrating the extent to which things can be altered with digital technology. “We even erased the legs off a table. Studios in Los Angeles would charge nearly Rs. 25 lakh to do this alone!”

Talking of costs, the entire post-production and digitisation, the Digital Intermediate service (where the movie is digitally corrected, cleaned up and enhanced in terms of look and feel), visual effects and prints for the film came at a whopping Rs. 15 crore (around 20 per cent of the purportedly Rs. 50 crore-budget film).

Ever since they have done Krrish, the studio is in talks with many Hollywood and European studios to execute VFX for mainstream international films, says Krishnan. “Thanks to the Indian IT industry, we no longer have to sell India. We only have to sell our own work and capabilities.” The extent of this outsourcing possibility is huge and could bring in work worth two million US dollars from a single project, he says.


Hindu On Net