Archive | April, 2007

Dealing With Pure Dumb Luck?

30 Apr

SINGAPORE: Win a cool $250,000 – without having to do much at all. That seems to be the premise of the new game show, Deal Or No Deal.

After years of needing at least a reasonably high IQ to win on The Pyramid Game, or having to be a repository of vast amounts of general knowledge to walk home with big money on Who Wants to be a Millionaire, MediaCorp TV Channel 5’s new game show offers a very attractive deal: Pick a briefcase containing anywhere from $1 to $250,000 and hope you’re lucky enough to get one that makes you rich.

The premise of the show – all money, no skills – puzzles some. A follower of local game shows, Tan Shi Jia, for one, thinks Deal Or No Deal looks “ridiculous”.

“Even The Pyramid Game required more intelligence than this,” said the 24-year-old graduate student, who feels that Channel 5 could have adopted a “smarter” show.

But reservations about the apparent “dumbing down” of TV aside, Deal Or No Deal may still have the makings of hit for a number of reasons.

For one thing, it has been five years since Singapore’s most recent blockbuster game show, The Weakest Link and, at its peak, Who Wants to be a Millionaire drew almost half a million viewers.

Although it is assumed to be a show where little or no talent is required, Deal Or No Deal feeds the enduring craze for get-rich-quick schemes here – which includes but is certainly not limited to the passion for Toto and 4D.

And its worldwide popularity speaks for itself: Deal Or No Deal has already been adopted by over 50 other countries and, in the US, it regularly rakes in over 16 million viewers a week.

This, and a predisposition for buying big-name franchises, is the reason why MediaCorp decided to adapt the show.

Said Channel vice-president Selena Ho: “As usual, Channel 5 prides itself on bringing in the most current, hottest, latest trends in TV.”

The fact that thousands turned out for the auditions seems to suggest that Deal Or No Deal is, indeed, an idea whose time has come.

But to find out whether it actually seals the deal as a bonafide hit-to-be, Today takes a closer look at the show and at Channel 5’s previous hits in the genre.

DRAMA, DRAMA, DRAMA

Contrary to what Deal Or No Deal may appear to be on the surface, the show’s executive producer, Jennifer Gwee, said emerging as a big-money winner isn’t a no-brainer.

“I think that’s one of the misconceptions of the show,” she said. “It’s not easy at all. You do need to know how to do some sums, and rely on gut instincts.”

However, according to the show’s host Adrian Pang, every contestant goes on the show with “some kind of a system”, before finding out that it all just boils down to “pure, dumb luck”.

Still, said one of the 26 women who hold the briefcases, during tapings that have been done so far, some of the contestants have become so emotional they’ve broken down.

“The reactions are all very real, and everything unravels as we go,” Gwee said. “They’re very real, very raw and very ordinary people.”

The contestants on the debut season are diverse: There’s a young social worker, a stockbroker and a retired teacher among others.

“When we were talking to them during the casting, we asked questions like: ‘How much of a risk taker are you’,” she said. “That they will make for interesting TV is a given.”

26 TIME THE EYE CANDY

Helping matters even more is the fact that Deal Or No Deal breaks with past precedent by featuring not one but more than two-dozen gorgeous hostesses.

In the first few years of local game show history, Singapore had only “man candy”: Benedict Goh, host of The Pyramid Game, was cute, but he was one person, and the show was sort of a dud and never made it to prime time.

Sure, there was former Miss Singapore Universe Eunice Olsen on Wheel of Fortune, but, like Vanna White, Olsen was more sweetie pie than vixen.

Deal Or No Deal, on the other hand, features Adrian backed by 26 women fitted out in skimpy dresses the colour of money. Almost all of them are professional models, and there’s even a former Miss Malaysia Universe, 22-year-old Andrea Fonseka, in the mix.

HOST WITH THE MOST

Considering there’ll be no nail-biting over tough questions or yelling at the TV when contestants can’t solve a puzzle, Deal Or No Deal will have to rely heavily on those women, nervy contestants and a host who can tie it together.

Going by the media preview – and whisperings from his 26 Vanna Whites – Adrian is very much his cheeky and sometimes erudite self on the show, which should come as a relief after the embarrassment that was Asha Gill’s pseudo-bitch persona on The Weakest Link.

But based on the initial tapings, Adrian said some contestants think he’s being mean. He said: “Part of my job is to lay out the facts and statistics to the contestants, and when I do that, they think I’m being insensitive.”

He admitted to teasing the contestants when they’re nervous, but only because it helps “relieve a bit of the tension”.

He added: “It’s about money, and people get really serious about money.” –

Channel News Asia

Kate Moss's Clothing Line To Stir London Sale Frenzy

29 Apr

LONDON: Security guards, stampedes and catfights over pairs of skinny jeans await British shoppers battling for a piece of this year’s hottest clothing collection, designed by supermodel Kate Moss for a British apparel chain.

Fashionistas will likely queue for hours at the flagship store of the Topshop group in London’s Oxford Street before the official launch Tuesday of a range which has received near-blanket media coverage here since it was announced last September.

The range, which Moss helped to design, features pieces costing between 10 and 200 pounds (15 and 293 euros, US$20 and US$400) and will be on sale at 300 stores in Britain, as well at Barneys in the United States, Colette in Paris and Corso Como in Milan, Italy.

Moss is not the first star to put her name to high street clothes – Madonna endorsed a range for Sweden’s H and M, David Beckham helped to design for Marks and Spencer and pop star Lily Allen’s New Look range is out soon.

But some of these have proved more successful than others – the Beckham tie-in received a lukewarm reception, while by contrast, analysts attributed a 17 per cent increase in H and M’s March sales to Madonna.

This suggests that, despite the British public’s voracious interest in celebrities, retailers cannot rely on recruiting just any star to endorse their goods – there must be a convincing “fit” between the product and the face.

PR experts say the massive interest in the Moss range came about partly because shoppers find it easy to believe that she herself would wear clothes from the chain.

“The thing about Kate Moss is that she has been seen in stuff she’s bought in thrift shops and vintage,” Sally Sykes, a board member at the Chartered Institute of Public Relations, told AFP.

“The point about good PR is that it does have to be grounded in reality.”

Despite the apparently strong match between model and brand, the retail chain did take a calculated risk in signing up Moss, who often attracts disapproving headlines in the British press.

Nicknamed “Cocaine Kate” by the tabloid media after photographs of her apparently taking the drug emerged in 2005, she has been widely criticised for her relationship with troubled pop singer Pete Doherty, a recovering drug addict.

Her modelling career seems unaffected by such claims, though – a situation underlined by her appearance on the front of British Vogue in March modelling a 55-pound black lame minidress.

Graham Hales, of branding consultancy Interbrand, said that Moss’s ability to emerge unscarred from controversy could actually have made her a more appealing figure to shoppers.

“She’s ridden these cycles and she’s been through tests. The whole nature of celebrity requires them to stay in the public eye but the difficulty is that people can disengage from that,” he said.

While Topshop looks set to benefit from its involvement with Moss, Moss will also likely reap the rewards of working with the group, he added.

“They’re such uber-celebrities that they almost want to demonstrate that they’re still in touch with the average man, woman or girl on the street so to a degree it restores their credibility,” he said,

Moss could also use the tie-in to open up other design opportunities for herself, Hales predicted.

And with Allen launching her New Look range and Australian singer Kylie Minogue fronting a swimwear range for H and M in May, the high streets will be dominated by more celebrity tie-ins in coming months.

Far from instilling a “fame fatigue”, though, experts say that the more stores that use starpower to sell their wares, the more persuasive the endorsements will become.

“Given all the noise of these marketing pitches, the clarity of the message becomes vastly more important than in the past,” said Richard Hyman, managing director of Verdict, a retail consultancy.

“You need to have a very focused message that gets across very quickly and I would say that celebrities are the fulcrum of that.” – AFP/yy

Channel News Asia

More MediaCorp TV12 Artistes To Appear In Malaysian Films, Dramas

29 Apr

SINGAPORE : More local Malay artistes will be appearing in Malaysian films and dramas.

The latest to do so will be Nur Huda Mohamed Ali and Mohammad Shahril Abdul Wahid – winners of MediaCorp TV12 Suria’s reality show Anugerah Skrin 2006.

They will be starring in the latest film “Evolusi KL Drift” produced by Skop Productions. Huda and Shahril will also be appearing in its dramas.

Besides the two new talents, a more familiar face – Aaron Aziz – will also star in the film as a villain.

Skop Productions is well known for producing blockbuster films and television serials. – CNA /ls

Channel News Asia

Sembilu Kasih Dihentikan Siaran

23 Apr

Oleh KHADIJAH IBRAHIM

DUDUK dari kiri: Bilal Khan, Zed Zaidi, Faizal Hussein dan Esma Danial turut hadir di majlis kesyukuran dan doa selamat Sembilu Kasih di kediaman Yusof Haslam baru-baru ini.

Penerbit drama Sembilu Kasih, Datuk Yusof Haslam akhirnya membuat keputusan penghentikan penerbitan drama yang kini disiarkan setiap Jumaat pukul 9 malam di TV9 itu.

Menurut Yusof, syarikatnya Skop Production Sdn. Bhd., sudah pun menyiapkan musim terakhir drama itu yang akan mula menemui penonton pertengahan Mei ini.

“Siaran episod terakhirnya, dijangka pada Ogos nanti. Selepas itu Sembilu Kasih akan dihentikan bukan kerana rating rendah atau kekeringan idea tapi sudah lama sangat siarannya. Sebagai pembikin filem, saya perlu fikir dari aspek kepuasan dan relevan drama tersebut.

“Sebenarnya sudah lama saya hendak tamatkan Sembilu Kasih tapi stesen TV minta teruskan. Sekarang ini kalau mendapat permintaan ramai sekalipun saya tidak akan teruskan. Cukuplah dua tahun saya menerbitkan Sembilu Kasih. Dulupun dua tahun juga saya menghasilkan Sembilu,” kata Yusof pada majlis kesyukuran dan doa selamat Sembilu Kasih musim terakhir di kediamannya baru-baru ini.

Sebelum bersiaran di TV9, Sembilu Kasih pernah disiarkan di TV3 sebanyak 26 episod. Membariskan pelakon utama seperti Hetty Sarlene, Zed Zaidi, Faizal Hussin, Julia Hana, Datuk Aziz Singah, Aznah Hamid, Esma Daniel dan Azza, Sembilu Kasih diarah bersama oleh Syamsul Yusof, Yusof Kelana dan Faizal Yusof.

Cabaran

Pada musim terakhirnya, Sembilu Kasih diberikan nafas baru.

“Penonton akan didedahkan dengan satu tragedi yang melanda hubungan rumah tangga Zetty dan Fendi,” kata Yusof memberi gambaran tentang Sembilu Kasih musim akhir.

Menceritakan pengalamannya menerbitkan drama bersiri terpanjang tempatan itu, kata Yusof, banyak halangan dan cabaran yang diharungi.

Jelasnya, jika tidak ada sifat kesabaran dan sokongan daripada isteri, Datin Fatimah Ismail sudah lama drama tersebut dihentikan.

“Isteri saya pernah ikut saya terbang ke Singapura untuk memujuk Hetty Sarlene. Bukan mudah berhadapan dengan kerenah artis, memikirkan jalan cerita yang menarik, semua itu memang memeningkan kepala. Tapi ia mematangkan saya dan menjadikan hubungan saya dan isteri dengan para pelakon serta krew ibarat saudara,” kata Yusof terus terang.

Powered by Utusan Malaysia

Berbulan Madu Di Venice

23 Apr


ABHISHEK Bachchan (dua dari kanan) dan Aishwarya Rai yang mengunjungi kuil di Tirupati, barat laut Chennai, India melakukan upacara keagamaan sempena perkahwinan mereka. Turut hadir ialah Amitabh Bachchan (paling kiri). – AFP.

NEW DELHI 22 April – Pasangan suami isteri terbaru di Bollywood, Abhishek Bachchan dan Aishwarya Rai – yang turut dikenali sebagai Abhiash – mempunyai jadual yang padat.

Dua hari selepas bekas ratu cantik itu mengikat dikahwinkan dengan Abhishek dalam majlis yang diberi jolokan sebagai “perkahwinan abad ini” oleh media India, mereka menaiki penerbangan ke sebuah kuil di selatan India hari ini.

Semua saluran televisyen ‘dibanjiri’ imej pasangan itu beserta ibu bapa mereka, sahabat handai dan sanak saudara memasuki Kuil Tirumala yang terkenal di Tirupati, selatan negeri Andhra Pradesh.

Aishwarya, 33, memakai sari berwarna merah dan emas serta mengenakan rantai “mangalsutra” yang terdiri daripada manik hitam dan emas dan “sindoor”.

Abhishek, 32, pula memakai pakaian kurta putih.

Di kuil itu, peminat dan jurugambar serta pemberita berebut untuk mendapatkan tempat ketika pasukan keselamatan membentuk bulatan perlindungan untuk rombongan pasangan tersebut.

Seorang jurugambar cedera ringan selepas bergelut dengan kakitangan keselamatan semalam, namun pelakon legenda Bollywood, Amitabh Bachchan telah pun memohon maaf kepada semua jurugambar hari ini.

Atas permintaan keluarga Bachchan dan Aishwarya kepada tetamu mereka supaya tidak bercakap dengan media, tidak banyak yang dapat didedahkan berhubung majlis yang dijalankan.

Laporan media menyebut, pasangan itu mungkin akan berbulan madu di Venice selama sebulan.

Kegilaan media media telah menyelubungi kedua-dua pelakon Bollywood itu sejak mereka bertunang pada Januari lalu.

– AP

Utusan Malaysia

''Saya Pun Tau Muziklah''

22 Apr

Oleh: TENGKU KHALIDAH TENGKU BIDIN

”Vernon Kerdit hanya seorang pengurus artis. Dia tak punya apa-apa pengetahuan atau ilmu dalam dunia nyanyian. Tetapi dia menerima tawaran sebagai juri pertandingan Gangstarz anjuran sebuah stesen televisyen.” Itu antara kritik yang dilemparkan kepada Vernon Kerdit juri pertandingan Gangstarz.

Banyak juga yang bertanya kepada saya tentang kewajaran Vernon menjadi juri. Tetapi saya juga sukar untuk memberikan satu jawapan yang mewajarkan dia menjadi juri pertandingan itu.

Jadi, saya minta pengurus Ning Baizura ini jawab semua soalan-soalan yang ‘maut’ ini yang dilayangkan oleh orang luar kepada Vernon, cuma melalui saya sebagai tukang sampainya.

Tetapi Vernon tidak melenting walaupun ada yang melabelkannya sebagai gila publisiti. Malah komen pula bahawa soalan saya kepada dia tak cukup pedas atau hangat. Hanya suam-suam saja.

Dalam bicara kami, Vernon juga menjelaskan kenapa dia kelihatan beria-ia menyokong seorang calon Akademi Fantasia 5, Dafi.

Kata Vernon, Dafi perlukan pertolongan sebab dia ada kekuatan yang tersendiri. Apa dia? Bacalah sampai habis.

Apa perasaan Vernon apabila dikatakan sebagai juri tak profesional?

Saya okey, saya tak ada perasaan marah atau kecewa langsung. Sesiapa yang hendak lemparkan komen itu atau hendak pertikai saya, mereka kenalah tanya dengan pihak penganjur. Semua tahukan penganjur yang lantik saya jadi juri. Kalau mereka kata saya layak, saya terimalah tanggungjawab ini. Saya tak terkilan langsung orang lain nak cakap apa. Kita yakin dengan diri kita, latar belakang kita. Saya ada latar belakang dalam dunia muzik, dah lapan tahun dalam bidang hiburan.

Jadi, Vernon hendak kata Vernon sangat berpengalaman untuk tugas seorang juri?

Sangat berpengalaman tu tak adalah. Lapan tahun itu saya banyak belajar tentang industri, fasal muzik, fasal vokal semua. Lagipun banyak kritikan saya daripada pandangan pengurus artis, bukannya segi vokal sangat. Sama macam saya kritik Ning, Nikki dan Yanie, macam itulah saya buat untuk rancangan itu. Tanya artis saya. Lagi tajam, lagi teruk saya buat dengan mereka. Tanpa belas kasihan. Hendak menangis, menangis sajalah. Saya cakap benda betul. Kritikan pada Gangstarz sama, tetapi sikit berlapis sebab semua tu keluar di televisyen. Kalau ada orang nak pertikai juga, itu hak mereka. Lagipun saya tak minta untuk duduk di posisi ni. Tawaran itu datang kepada saya.

Yang mengkritik adalah peserta, pertama kali dalam sejarah rancangan realiti dikritik. Ada rasa malu tak?

Nak malu apa? Tak malulah. Saya lebih suka bila peserta lebih diberi ruang untuk menjawab dan luahkan perasaan mereka. Ada tindak balas. Pengkritik pun kena bertanggungjawab atas apa yang dia cakap. Tak bantai sesuka hati sebab tahu peserta boleh tanya balik kalau mereka tak puas hati. Kita tak main bantai sesuka hati, tapi peserta tak boleh jawab. Macam tu di mana keadilannya? Ruang telah diberi untuk peserta mempersoalkan semula pandangan dan kritikan hakim, pada saya itu tindak balas yang sihat. Adil dan saksama. Kalau kita pandai kritik, kita pun kenalah bersedia dikritik juga.

Realitinya Vernon pengurus artis, tiba-tiba jadi juri pertandingan nyanyian. Layak ke?

Soal layak atau tidak bukan saya yang tentukan. Kalau cakap layak, orang kata, saya berangan dan perasan pula nanti. Kalau saya kata saya tak layak, apa pula kata penganjur? Ajukan soalan tu kepada penganjur. Tapi sebelum tu. Tengok juga latar belakang saya.

Apa kelayakan Vernon sebenarnya?

Memang banyak yang tak tahu. Saya pun tak cerita dengan orang. Saya ada ijazah dalam bidang muzik. Saya buat major dalam pengajian klasikal vokal.

Di mana? Tahun bila?

Di London College of Music. Tahun 1999.

Dulu kata ada ijazah dalam bidang undang-undang?

Memang saya buat ijazah dalam bidang undang-undang dulu. Itu keluarga yang suruh. Kata ayah saya, jadi peguam banyak duit. Tapi minat saya kepada muzik, lepas ada ijazah saya sambung belajar dalam bidang muzik pula. Kemudian baru balik ke Malaysia. Ini mungkin tak ramai orang tahu. Saya ni minat muzik sangat-sangat.

Tapi kenapa tak pernah tonjolkan? Buat lagu ke?

Memang tak pernah. Cuma dengan Ning saja dalam kereta, buat latihan menyanyi, buat lontaran vokal. Teknik menyanyi kami asah lagi bersama. Setakat itu sajalah.

Tak rugi belajar tinggi tetapi akhirnya jadi pengurus artis saja?

Saya tak ada vokal yang sedap sangat. Mana boleh jadi penyanyi. Cuma ada minat saja, tak ke mana. Saya selesa macam ini. Mencungkil bakat artis. Kekuatan saya di situ, mencari bakat-bakat baru. Jadi pengurus artis pun tak boleh pandang sebelah mata tau. Kita boleh buat sama macam artis luar buat, cuma keadaan industri kita berbeza. Tapi tak apalah, memang sudah minat saya. Saya tak menyesal. Saya bahagia dengan dunia saya sekarang.

Sekarang jadi isu pula mengapa Vernon menjadi penyokong kuat Dafi (Akademi Fantasia 5)?

Memang ada yang tanya macam itu. Mengapa sebagai pengurus yang ada penyanyi kuat dan vokal mantap, saya menyokong Dafi? Walaupun vokal Dafi tak sehebat Shawal atau tidak semantap Ebi, tetapi Dafi ada sesuatu keunikan yang belum pernah saya dengar di Malaysia. Cara dia, gaya dia, pakej dia, saya rasa cukup. Kalau Dafi berada dalam tangan penerbit atau komposer yang betul, dia boleh pergi jauh. Suara dia unik, dengar betul-betul. Vokal Dafi memang tak kuat tapi unik. Tak ada lagi di Malaysia. Inilah orang yang kita kena asuh, didik. Dafi boleh bawa satu nafas baru kepada industri muzik Malaysia. Kalau di luar dia boleh jadi macam Justin Timberlake. Dia boleh buat ‘J pop’ yang asli. Sebab itu saya beri sokongan kepada dia, tak kira apa orang hendak kata. Pada saya dia ada bakat.

Dalam banyak-banyak artis baru, kenapa Dafi?

Saya cuma sokong dari belakang saja. Bantu mana-mana yang patut saja untuk penubuhan Fan Club Dafi. Mungkin orang akan ingat Vernon seorang pengurus artis, terlibat dalam banyak program lain. Mungkin dengan sedikit kredibiliti saya dalam industri, orang hairan kenapa tiba-tiba beri sokongan kepada Dafi. Orang cakap saya bias. Saya cakap jujur, saya memang sokong dia walaupun banyak yang kata dia tak bagus sangat. Tetapi saya tengok dia ada potensi. Orang ada potensi, saya tolonglah. Banyak orang keliling dia tak pernah terlibat dengan benda macam ini jadi tak salah saya bantu mana yang patut.

Vernon juga sekarang ni nampaknya sibuk juga bergosip di Internet, apa faedahnya semua itu?

Faedahnya sampai masuk hospital (ketawa bergurau). Itu satu caranya untuk saya hilangkan stres. Kerja saya libatkan banyak berfikir dan membuat keputusan yang berat selalu. Tanggungjawab saya kepada kehidupan tiga orang artis saya. Itu beban yang berat. Setiap keputusan yang buat kena betul-betul fikir. Saya pernah buat kesilapan juga. Internet adalah cara saya untuk hilangkan tekanan, buat blog sendiri. Diari saya dalam Internetlah. Banyak faedahnya. Peminat boleh tengok benda yang dia tak dapat tengok di surat khabar. Ruangan yang pada saya sangat jujur. Apa yang anda tengok itulah dia. Mungkin ada yang kata, saya tulis kasar, tetapi itu adalah kejujuran. Dalam blog ini personal, itulah yang saya tulis.

Vernon juga dikatakan suka melaga-lagakan orang. Memang suka bergaduh ke? Macam kes dengan seorang pereka fesyen tu?

Amboi soalan. (ketawa lagi). Sebenarnya itu bukan diri saya. Tetapi saya ada pendirian tersendiri. Bukan untuk saya, tetapi untuk artis saya. Tanggungjawab pengurus adalah mempertahankan reputasi, imej dan maruah artisnya. Bila itu tercemar atau terjejas atau dipersoalkan, kerja dan tanggungjawab saya kena pertahankan. Dalam hal dengan Hatta Dolmat (pereka fesyen) misalnya, saya tak hendak panjangkan isu itu lagi. Apa yang saya buat sebelum ini ialah saya pertahankan artis saya, itu saja. Biarlah orang menilai sendiri. Saya sudah tak hendak ulas. Bagi saya isu ini sudah lama selesai dan saya bukan jenis yang suka bergaduh. Tetapi saya seorang yang ada pendirian.

Macam mana hendak hapuskan tanggapan yang Vernon buat semua ini kerana glamor?

Tanggapan orang tetap tanggapan orang. Kita tak boleh buat apa-apa untuk tutup mulut orang. Saya pinjam kata Kak Ogy ”kalau tak suka tolong tutup telinga”, tetapi dengan penambahan, ”tutup mata dan tutup televisyen sekali”. Tanggapan gila glamor tu, saya tahu apa yang saya buat. Kalau orang kata cari glamor, biarlah. Glamor pun ada baiknya juga. Untuk kebaikan syarikat saya. Kalau profil saya dapat meningkat dengan hal-hal macam ini, kenapa perlu saya tolak? Kalau profil saya bagus, ia untuk syarikat dan artis-artis saya juga. Asalkan saya tak buat silap, tak langgar undang-undang, tak kacau anak dara orang, sudahlah.

Powered by Utusan Malaysia

Monster's Call

17 Apr

Coming face to face with Hannibal Lecter is not something to be taken lightly.

At least that seemed to be the feeling among the reporters who were at the Four Seasons Hotel in Los Angeles last month to confront the silver screen’s most infamous serial killer.

In reality, it was Anthony Hopkins and not his best-known character that the press had come to see, but you wouldn’t have known it from the chilly atmosphere in the room.

Instead of the usual pre-interview buzz that marks meetings with the stars – Hopkins was there to promote his latest film

Channel News Asia