Kepincangan Keluarga Dalam Bicara Aur Dengan Tebing

11 Sep

Menyayangi keluarga adalah nilai murni yang perlu dipupuk sejak kecil. Tanpa kasih sayang, institusi kekeluargaan menjadi pincang. Itu antara mesej drama bersiri terbaru, Bicara Aur Dengan Tebing terbitan Tenview Sdn. Bhd., yang mula bersiaran hari ini setiap Isnin hingga Jumaat, pukul 11.05 pagi menerusi slot Sutera di RTM1.

Drama 13 episod ini mengisahkan kehidupan Mia (lakonan Rita Rudaini) dan Yeen (Jasmin Jamid), dua beradik perempuan yang dibesarkan oleh bapa tunggal, Omar yang bergantung hidup pada hasil menoreh getah. Mia mengalami masalah dyslexia yang menyebabkan dia tidak dapat menguasai pelajaran dan lembab dalam segala bidang. Kekurangannya itu membuatkan dia lebih disayangi ayahnya sehingga menyebabkan Yeen merasa dirinya disisihkan dan tidak diberi perhatian oleh ayahnya.

Yeen menjadi bertambah benci kepada Mia apabila Mia sering dijadikan bahan ejekan kanak-kanak sebaya kerana kelembapannya sehingga dia merasa menyesal menjadi kakak Mia.

Apabila meningkat remaja, Yeen yang belajar di sebuah universiti mula menjalinkan hubungan dengan seorang pemuda, Jinggo yang tidak disukai oleh ayahnya. Hubungan mereka diketahui oleh ayah dan bapa saudara Yeen (Pak Ngah) setelah Mia menceritakan segalanya. Ayah Yeen memaksa Jinggo mengahwini Yeen, tetapi Jinggo enggan dan menuduh Yeen yang cuba menggodanya. Yeen malu dan melarikan diri ke Kuala Lumpur menjadikan kebencian Yeen terhadap Mia semakin meluap-luap.

Yeen bernasib baik kerana diterima bekerja sebagai penyambut tetamu di sebuah syarikat pembinaan. Kecantikan dan kelincahan Yeen telah berjaya menarik perhatian seorang jurutera baru di situ, Razuan. Namun, Yeen tidak menyedari bahawa dia perlu bersaing dengan Dina, seorang jurutera kanan yang juga ingin merebut cinta Razuan. Kemenangan berpihak kepada Yeen apabila Razuan berhasrat memperisterikannya sementara Dina pula menyimpan dendam.

Yeen berbangga tinggal di rumah milik ibu bapa Razuan di sebuah kawasan perumahan mewah. Yeen yang menumpang kesenangan Razuan, menjadi lupa daratan dan mula berkawan dengan rakan-rakan yang setaraf dengannya sahaja.

Mia yang hidup terkontang-kanting di kampung selepas kematian ayah mereka, tidak diperdulikan Yeen sehinggalah Pak Ngah campur tangan mendesak Yeen membawa Mia tinggal bersamanya di bandar sekiranya dia ingin mewarisi tanah pusaka peninggalan arwah ayahnya.

Sejak itu, bermulalah episod duka dalam hidup Mia yang malang. Yeen memperlakukan Mia seperti orang gaji. Kelembapan Mia sering menjadi punca kemarahan Yeen terhadapnya. Setiap kali balik dari pejabat, Yeen akan menjadikan Mia sebagai tempat melepaskan marah.

Dalam pada itu, Dina meneruskan agendanya membalas dendam terhadap Yeen sehingga akhirnya Yeen terpaksa meletak jawatan. Dina tidak berhenti setakat itu sahaja, dia dengan beraninya meminta Razuan memohon kepada mahkamah untuk berpoligami. Habuannya, Razuan mendapat saham yang diserahkan oleh Dina kepadanya. Razuan mula gelap dalam dunia materialistik ciptaan Dina.

Yeen terperangkap memandangkan dia kini tidak bekerja dan dia terpaksa menerima Dina sebagai madunya yang sah jika ingin terus hidup senang.

Tekanan emosi Yeen bertambah memuncak apabila dia mengetahui bahawa tiada satupun harta yang ditinggalkan ayahnya untuk dirinya. Sejak Yeen tidak mempedulikan keluarganya di kampung, ayahnya menyerahkan semua harta miliknya kepada Mia.

Kebencian Yeen terhadap Mia tidak dapat dibendung lagi apabila suatu malam dia mendapati suaminya cuba melakukan perkara tidak senonoh terhadap Mia. Yeen sebaliknya menuduh Mia sengaja menggoda suaminya. Yeen hilang pertimbangan sehingga sanggup membelasah Mia hingga separuh mati.

Pastikan anda menonton drama menyayat hati Bicara Aur Dengan Tebing mulai hari ini pukul 11.05 pagi menerusi slot Sutera di RTM1. Drama ini dilakonkan oleh Jasmin Hamid, Rita Rudaini, Wan Hanafi Su, Arash Mohammad, Aqasha dan ramai lagi.

Powered by Utusan Malaysia

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: