Keringat 20 Tahun Berbaloi

22 Dec

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my

Rap
POPULARITI yang diraih golongan artis mungkin berbeza daripada penulis lirik dan komposer lagu yang boleh dikategorikan individu di belakang tadbir. Malah, tidak ramai yang menyedari tanpa mereka, lirik lagu dengan susunan melodi menarik pasti sukar dihasilkan walaupun persembahan lagu membabitkan penyanyi terkenal.

Justeru, bagi mengiktiraf karya mereka, Badan Perlindungan Hakcipta Karyawan Muzik Berhad (MACP) menganjurkan Majlis Malam Mesra MACP bertempat di Hotel One World Kuala Lumpur, malam Jumaat lalu.

Menerusi majlis itu, sebanyak 11 anugerah disampaikan kepada karyawan seni bagi mengiktiraf sumbangan dan kebolehan mereka dalam mencipta lagu, selain mengharumkan dunia hiburan tanah air.

Pemenang bagi semua kategori dipilih berdasarkan keputusan pengagihan MACP pada Julai lalu kecuali penerima Anugerah Pencipta Muda Berpotensi (berusia 25 tahun ke bawah) dan Anugerah Nadi Cipta yang dipilih Lembaga Pengarah MACP.

Pemenang Anugerah Nadi Cipta, Hashim Said atau S Atan, 59, cukup terharu apabila dianugerahkan pengiktirafan itu lebih-lebih lagi selepas dua dekad terbabit dalam bidang seni malah mengakui sumbangan dan penat lelah karyawan seni dihargai menerusi majlis anugerah seperti itu.

“Jika dulu ketika peringkat awal pembabitan saya dalam bidang ini, memang tiada anugerah dan tiada individu yang mengiktiraf hasil kerja seni ini.

“Saya bersyukur kerana sejak terbabit dalam bidang ini bermula 1972 dan menghasilkan kira-kira 1,000 lagu, masyarakat semakin mengiktiraf sumbangan komposer.

“Memang saya akui biasanya orang akan kenal artis dulu daripada komposer kecuali jika penyampai radio memaklumkan kepada pendengar nama komposer lagu terbabit atau membeli album di kedai, baru orang kenal siapa komposer lagu berkenaan. Saya tidak kisah sangat soal itu. Apa yang lebih penting, lagu yang dicipta mendapat sambutan baik dan kerap disiarkan di radio.

“Hendak diikutkan sekitar 70-an dulu, memang tidak ramai komposer berbanding hari ini. Persaingan pula tertumpu kepada penghasilan lagu berentak Melayu Asli atau pop.

“Saya pula banyak menghasilkan beberapa lagu Melayu termasuk lagu raya yang dinyanyikan Black Dog Bone, Datuk Sharifah Aini dan Carefree.

“Saya sentiasa menyelitkan lagu berentak joget dalam setiap karya terbaru. Saya berpendapat, lagu asli perlu sentiasa dihidupkan. Kebanyakan komposer sekarang banyak menghasilkan lagu Melayu. Tidak dinafikan, lagu asli masih mendapat sambutan menggalakkan daripada pendengar.

“Malah lagu asli dalam album kompilasi, Deli 1 & 2 yang menampilkan Allahyarham Sudirman, Jalil Hamid, Herman Tino dan Datuk Sharifah Aini yang dihasilkan sekitar 1978 sehingga sekarang masih terjual,” katanya.

Hadir bersama isterinya, Norizan Yeob, 44, pada majlis itu, sekali gus menyaksikan anugerah pengiktirafan ketiga yang dimenangi selepas Anugerah Lagu Terbanyak MACP pertama dan Anugerah Wirama Anugerah Industri Muzik (AIM) ke-13.

Dia mengakui masih ramai komposer hebat dan berbakat era ini. Begitupun, memaklumkan kehampaan terhadap pengaruh lagu luar terutama Indonesia yang kerap disiarkan di beberapa stesen radio tempatan yang akhirnya menyebabkan kerugian kepada karyawan seni tempatan.

S Atan yang dilahirkan di Singapura pada 1 Ogos 1949 tertarik dengan dunia muzik sejak zaman sekolah rendah lagi. Antara karya popularnya ialah Dulu dan Sekarang nyanyian Black Dog Bone, Pandang-pandang dan Jeling-Jeling (Datuk SM Salim dan Datuk Siti Nurhaliza) dan Assalamualaikum (Jamal Abdillah). Beliau juga menghasilkan lagu untuk filem Pertentangan arahan Salleh Ghani.

Dia kini dalam rangka menyiapkan projek lagu-lagu asli untuk Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKwa), dan konsert album untuk lagu A Ramlie yang akan dinyanyikan semula pendatang baru.

Bagi pemenang Anugerah Komposer Muda Berpotensi pula, Zarimi Zahari, 24, atau Zimi Sofaz walaupun langsung tidak menyangka dinobatkan anugerah itu, sekali gus sebagai pendorong kepadanya untuk terus berkarya pada masa depan.

Walaupun baru tiga tahun terbabit dalam bidang itu, Zimi yang juga vokalis kedua dan gitaris kumpulan Sofaz sudah menghasilkan lebih 30 lagu bermula dengan Sedarilah daripada album pertama Sofaz diikuti Cinta, Dan Pasti, Rasakan dan Salahku selain lagu hit Izwan Pilus, Indah Lelapku serta penulis lirik untuk Nita, Lips, Aliff Aziz dan kumpulan daripada Singapura, Refalina.

“Anugerah ini memang bagus untuk memberi dorongan dan semangat kepada komposer muda. Mungkin kekuatan lagu saya ringkas dan mudah didengar. Saya masih ingat lagi pesan Arwah Loloq ketika bekerja dengannya dulu. Menurut arwah dalam penghasilan lagu, biar yang ringkas dan sentiasa memikirkan supaya orang boleh hafal lagu berkenaan dalam masa 30 saat.

“Berpegang pada pesanan itu, saya berjaya menghasilkan beberapa lagu yang kini mendapat tempat di kalangan peminat muzik.

“Sejak mula serius dalam bidang ini, saya mengakui masih ada perasaan takut sehingga ke hari ini. Takut untuk bagi orang dengar lagu saya sendiri dan bermacam lagi. Malah, saya berasa anugerah pertama yang diterima ini akan menambahkan lagi beban dan tanggungjawab saya selepas ini,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi MACP, Habsah Hassan, berkata sebagai badan pelesenan yang unggul mewakili pencipta di Malaysia, pihaknya cuba memberi pengiktirafan kepada mereka yang berada di belakang tabir di mana sumbangan mereka kurang mendapat perhatian.

“Anugerah ini dikira daripada pungutan sejak 2007 hingga Ogos lalu. Majlis kali ini tidak diadakan secara langsung memandangkan ahli jawatankuasa yang memutuskan pada mesyuarat agung lalu bersetuju tidak membuat siaran langsung memandangkan ia membabitkan beberapa perkara dan kos perbelanjaan yang besar.

“Sepanjang penganjuran majlis, hanya dua kali ia disiarkan secara langsung di RTM iaitu pada tahun lalu dan di Kuantan, Pahang pada awal tahun ini.

“Tidak dinafikan pendapatan tahun ini meningkat. Begitu juga jumlah yang perlu dibayar untuk lagu luar negara seperti Indonesia yang turut mencatat peningkatan. Pengaliran wang tunai ke negara berkenaan tidak seimbang berbanding lagu tempatan yang meraih pendapatan rendah di negara itu,” katanya.

Turut disampaikan pada majlis itu, Anugerah bagi kategori Persembahan Terbanyak Lagu Inggeris yang dimenangi Megat Hafiz Mohamad menerusi lagu Skinheads For Life yang dipopularkan oleh ACAB, bagi Persembahan Terbanyak Lagu Cina dimenangi Lee Chee Cheng menerusi lagu Zen Me Ban nyanyian kumpulan daripada Taiwan, SHE.

Persembahan Terbanyak Lagu Luar Negara dimenangi komposer Munif Bahasuan menerusi lagu Gadis Melayu yang dinyanyikan Mawi.

Penulis lirik dan komposer bagi lagu, Ku Juga Mencintaimu nyanyian Saiful serta Qing Fei De Yi nyanyian Harlem Yu iaitu Theng Siaw Hang dan Chong Keat Siong pula mencatat sejarah tersendiri apabila memenangi dua anugerah menerusi Anugerah Persembahan Terbanyak Lagu Melayu dan Lagu Pendapatan Luar Negara Tertinggi.

Penerbit Tempatan Dengan Pendapatan Terbanyak pula dimenangi Luncai Emas Sdn Bhd sementara EMI Music Publishing Malaysia Sdn Bhd pula menerima Anugerah Penerbit Dengan Pendapatan Terbanyak.

Sumbangan Allahyarham Loloq atau Rosli Khamis dalam bidang seni tiada bandingannya, malah diiktiraf apabila dianugerahkan Penulis Lirik Dengan Pendapatan Terbanyak buat kali kelapan berturut-turut manakala buat kali ke sembilan, M Nasir memenangi Anugerah Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak.

Harian Metro

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: