Minda: Evolusi Industri Muzik

31 Dec

Oleh Rudy Imran Shamsudin
imran@hmetro.com.my

Discovery Channel menerusi laporan khas menyatakan industri muzik dunia bakal berubah apabila aplikasi teknologi perkomputeran dan telefon bimbit digunakan sepenuhnya sebagai saluran utama bagi memasarkan lagu dihasilkan komposer.

Perkara ini dilakukan syarikat pengeluar komputer riba terkenal Apple menerusi aplikasi I-Tunes yang dibangunkan dan dipasarkan dalam tiga bentuk iaitu iPods, Macs dan iPhones.

Ternyata usaha dilakukan lima tahun lalu membuahkan hasil lumayan apabila Apple mencatat jualan mencecah RM5 bilion pada tahun pertama menerusi aplikasi dihasilkan.

Pendapatan diperoleh Apple menerusi pasaran muzik digital membolehkan royalti tinggi diagihkan kepada pencipta lagu, penulis lirik dan penyanyi.

Untuk tahun ini, Apple dijangka mencatat jualan lebih tinggi menerusi I-Tunes sehingga mencecah RM43 bilion sekali gus menjadi penyumbang terbesar kepada keuntungan syarikat pengeluar produk pengkomputeran itu.

Di Malaysia, pada saat kebanyakan syarikat rakaman mahupun penggiat industri muzik mengeluh membabitkan pasaran fizikal seperti album dan cakera padat tidak mendapat sambutan, penjualan lagu secara digital iaitu menerusi muat turun ke telefon bimbit dan internet terus mencatat peningkatan.

Sebelum ini, kebanyakan penggiat industri muzik bertelagah membabitkan kenyataan industri muzik tempatan semakin tenat dan diburukkan lagi dengan masalah cetak rompak.

Namun, tanpa disedari sebenarnya pasaran muzik menerusi muat turun dan internet mula memberikan keuntungan kepada syarikat rakaman dan penggiatnya dengan jualan keseluruhan RM20 juta sepanjang 2008.

Jumlah itu mewakili 25 peratus daripada pasaran besar industri.

Malah, kalau dihitung daripada penjualan single yang mencecah 450,000 unit menerusi muat turun dengan harga RM3 setiap satu, ia lebih menguntungkan daripada menjual album atau cakera padat dengan harga RM20 atau RM30 sekeping.

Sekiranya teknologi itu diguna pakai sepenuhnya, syarikat rakaman tempatan terhadap lagu dipasarkan, dalam masa lima tahun dari sekarang tidak mustahil kenyataan Pengerusi Majlis Muzik Malaysia (MMM), Datuk A Rahman Hassan, bahawa industri muzik mampu menjadi penyumbang ekonomi terbesar negara dengan pendapatan mencecah RM300 juta dalam masa tiga tahun bakal menjadi kenyataan.

Perkara itu dinyatakan Rahman ketika membentangkan kertas kerja berjudul Kerjaya Muzik Penjana Ekonomi di Seminar Seni Muzik Kebangsaan di Akademi Seni, Warisan dan Budaya (Aswara), Julai lalu.

Ia turut dipersetujui Pengerusi Persatuan Industri Rakaman Malaysia (RIM), Sandy Monteiro, dengan menjelaskan pada saat Amerika Syarikat dan Eropah mencatat keuntungan besar menerusi teknologi itu, Malaysia masih lagi terkial-kial untuk menerimanya.

Bagaimanapun Sandy, sewaktu ditemui menjelaskan lima tahun lalu, walaupun masih baru, pasaran muzik digital sudah menyumbang kepada industri dua peratus.

Dalam tempoh itu, setiap tahun hingga sekarang, ia meningkat dengan pantas 15 hingga 30 peratus.

“Saya sudah mengenali teknologi itu lima tahun lalu sewaktu mengikuti seminar diadakan Sound Buzz di Singapura atas jemputan Creative Technologi yang menghasilkan alat sistem bunyi Zen.

“Dalam seminar itu, mereka menjangkakan dalam masa lapan tahun lagi, pasaran muzik akan berubah sepenuhnya dengan tiada jualan secara fizikal. Ini dianggap normal kerana kalau kita perhatikan setiap 25 tahun pasaran industri muzik akan berubah mengikut pengaruh perkembangan teknologi.

“Mengambil contoh, pada 60-an dulu kita ada piring hitam besar, kemudian kaset dan cakera padat dan sekarang pasaran melalui internet dan muat turun akan mengambil alih bentuk pasaran.

“Masalahnya dulu apabila balik ke Malaysia dan menerangkan kepada ahli mereka susah untuk menerimanya dengan alasan keberkesanan penggunaannya susah untuk dibuktikan dalam industri muzik tempatan.

“Saya faham dengan apa yang dinyatakan mereka kerana ada orang berlari pantas, ada orang suka berjalan dan tidak kurang juga merangkak. Tetapi kejayaan diraih Apple menerusi aplikasi dibangunkan saya rasa sudah berjaya membuka mata semua pihak,” katanya.

Begitupun, apa yang menjadi persoalan sekarang bagaimana RIM yang mewakili syarikat dan penggiat industri muzik untuk mengekang rakam rompak menerusi internet atau kaedah muat turun kerana ia lebih mudah dilakukan tanpa ada sebarang sekatan.

Selain itu, adakah RIM mempunyai undang-undang hak cipta membabitkan ‘media baru’ itu?

“Semua karya muzik dihasilkan dilindungi badan bernaung di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan kita mempunyai undang-undang untuknya.

“RIM sendiri ada pegawai khas yang diberi latihan agar mereka faham apa itu digital dan langkah yang boleh diambil agar rakam rompak menerusi ‘media baru’ itu dapat dibendung.

“Kami mempunyai alat khas untuk mengesan sekali gus menutup laman sesawang yang cuba menjual karya muzik secara haram,” katanya.

Pembangunan industri muzik bersama teknologi maklumat itu dipercayai akan mengembalikan dunia muzik tempatan pada tempatnya. Malah, kini artis tidak perlu menunggu menghasilkan album, sebaliknya dengan satu lagu yang baik mereka sudah mampu mencatatkan keuntungan, sekali gus memastikan kelangsungan kerjaya dalam bidang seni.

“Jika sekarang 10 album payah hendak dihasilkan tetapi apabila teknologi itu sudah digunakan sepenuhnya, kita akan lihat dalam setahun akan lahir 40 hingga 50 karyawan baru. Ini membuka ruang lebih besar kepada masyarakat untuk mengembangkan kerjaya dalam bidang berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Pengurus Besar Sony Music (M) Sdn Bhd, Adrian Lim mengakui sepanjang 2008 pendapatan terbesar diperoleh syarikat rakaman itu menerusi pasaran digital yang menguasai 30 peratus pendapatan.

Jualan secara fizikal iaitu album dan cakera padat tidak berganjak dengan menyumbang pendapatan 15 hingga 18 peratus kepada Sony Music.

“Saya akui dalam tempoh lima tahun ini, jualan karya muzik menerusi digital meningkat dengan begitu pantas. Sehinggakan tumpuan harus diberikan terhadapnya dan menubuhkan satu jabatan khas untuk menanganinya,” katanya.

Menerangkan lebih lanjut, kata Adrian, kutipan tertinggi diperoleh artisnya, Aliff Aziz menerusi lagu Sayang-Sayang yang dijual 450,000 unit single.

“Penjualan single lebih menguntungkan berbanding album kerana daripada RM3 diperoleh, seringgit akan diserahkan kepada syarikat telekomunikasi, seringgit untuk syarikat rakaman dan selebihnya royalti untuk komposer, penulis lirik dan penyanyi.

“Pada syarikat rakaman 100,000 unit single, keuntungan diperoleh menyamai 20,000 unit jualan cakera padat. Bayangkan kalau lima lagu dimuatkan dalam album jualannya menerusi digital mencecah satu juta, ia memberikan pulangan sangat baik kepada syarikat.

“Bagaimanapun jualan menerusi media baru itu, muat turun ke telefon bimbit yang kebanyakannya dikendalikan syarikat telekomunikasi terkemuka menjadi penyumbang terbesar dan selebihnya menerusi i-Tunes dan laman sesawang,” katanya.

Menyentuh aspek keselamatan, Adrian berkata, ia tidak akan berlaku kerana syarikat telekomunikasi mempunyai alat khas untuk mengelak daripada berlakunya cetak rompak atau penipuan dan setiap pembelian turut direkodkan.

Beliau yakin industri muzik tempatan akan kembali mengulangi zaman kegemilangan seperti dikecapi syarikat rakaman sekitar 90-an menerusi teknologi baru itu memandangkan sudah menjadi budaya hidup masyarakat dunia, termasuk di Malaysia.

Harian Metro

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: