Borak Lokasi: Jurukamera Perlu Baca Skrip

5 Mar

Rap
MENGHASILKAN babak dan visual menarik dalam filem, drama mahupun telefilem, Azhar Mohamad, 39, atau dikenali sebagai Boe berpendapat, jurukamera juga perlu meneliti skrip. Dengan ini, mereka bukan saja dapat menghayati jalan cerita, bahkan memberi ‘mood’ sesuai dengan satu-satu babak.

Katanya, penghayatan itu perlu supaya jurukamera tahu apa yang patut mereka lakukan, sudut mana yang cantik, babak apa yang relevan dengan skrip serta penggunaan cahaya sesuai.

“Perkara ini juga perlu dilakukan seluruh tenaga produksi yang terbabit kerana apabila mereka memperoleh penghayatan, hasil kerja mereka juga dapat dirasai penonton,” katanya.

Kali kedua bekerjasama dengan Temenggong Pictures, Boe sebelum ini terbabit dengan penggambaran drama Anak Ikan Si Pari Pari.

Bagaimanapun, sahabat lama Fairuz Loy ini menyifatkan Ku Mohon sebuah telefilem yang banyak bermain dengan ekspresi pelakon.

“Untuk kerja kamera tiada masalah walaupun penggambarannya di buat di hospital kerana saya menggunakan lensa ‘wide angle’ yang membolehkan sesuatu ruang tampak lebih luas sekali gus menghasilkan gambar yang menarik.

“Melihat dari mata kasar, ruang seperti bilik yang digunakan untuk penggambaran agak sempit. Namun, dengan lensa ‘wide angle’ penonton akan terpedaya dan menyangkakan ia bilik besar.

“Lebih memudahkan tugas jurukamera, visual jarak dekat dan jauh boleh diambil meskipun masih berada di posisi atau tempat sama,” katanya.

Selain penggunaan lensa wide angle, drama ini turut memberi penekanan pada penataan cahaya untuk menyokong sesuatu babak sekali gus ‘suasana’ yang cuba digambarkan dapat dirasai penonton.

“Saya sangat berhati-hati apabila bermain dengan cahaya. Ada sesetengah drama saya lihat cahaya bulan pun boleh masuk ke dalam rumah dan ini sangat tidak logik.

“Jadi untuk drama ini, apa yang cuba saya lakukan adalah memberikan ‘mood’ yang tepat pada sesuatu babak. misalnya adegan ketika Julia sedang solat. Saya bermain dengan cahaya suram supaya dapat menyokong dan membangkitkan rasa kesedihan dialaminya sebagai mualaf yang mendalami Islam tanpa bimbingan suami dan keluarga mentua,” katanya.

Membabitkan diri dalam bidang videografi sejak 1991, Boe bermula dari bawah sebagai penggulung kabel sebelum mengikuti khusus videografi anjuran Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

Beberapa tahun kemudian, hasil kerjanya melalui telefilem Semarai arahan Allahyarham Azhar Zainal Abidin mendapat pengiktirafan di Anugerah Skrin 97/98 apabila memenangi Anugerah Videografi Terbaik.

Telefilem yang ditayangkan melalui slot Cerekarama yang mengisahkan ‘haruan makan anak’

ini dibintangi pelakon handalan Nasir Bilal Khan, Wan Maimunah dan ia juga drama pertama dibintangi Ifa Raziah.

Terdahulu, sebelum penggambaran Ku Mohon dijalankan, Boe terbabit dengan penggambaran drama terbitan RTM, Namaku Bukan Set Sukor adaptasi dari kisah Marian yang terperangkap di Korea. Ia ditayangkan untuk slot Panggung RTM.

“Ini juga drama yang memberi kepuasan kepada saya kerana diberi kebebasan untuk berkarya,” katanya.

Harian Metro

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: