Industri Muzik Boleh Mati

2 Apr

Oleh Zul Husni Abdul Hamid
zhusni@bharian.com.my

BARISAN artis yang akan memeriahkan AIM16.

Pendapatan tahunan pada 2008 hanya RM70 juta berbanding RM200 juta 15 tahun lalu

SEPANJANG 16 tahun penganjuran, Anugerah Industri Muzik (AIM) Ke-16 mencatat penurunan jumlah penyertaan yang ketara apabila hanya menerima 54 album, merosot 40 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Biarpun jumlah pencalonan keseluruhan meningkat kepada 707 namun ia belum cukup untuk meredakan keresahan.

Angka penurunan itu juga turut membingungkan Pengerusi Persatuan Akademi Industri Muzik Malaysia (PAIMM), Datuk Aziz Bakar yang menyuarakan keresahan industri hiburan tempatan akan mati jika tiada langkah terbaik segera diambil.

Katanya, seandainya syarikat rakaman dan label bebas tidak meneruskan pelaburan dalam industri muzik, pencinta seni tempatan tidak mungkin dapat menikmati karya baru sebagai penerus legasi insan kreatif terdahulu.

Aziz yang ditemui pada sidang media AIM16 berkata, industri muzik tempatan sedang berdepan dengan kemelut yang serius apabila kebanyakan label enggan membuat pelaburan kerana berisiko tinggi.

“Apabila pulangan tidak terjamin, kebanyakan syarikat rakaman tidak berani melabur dan akibatnya, stesen radio tempatan kehilangan sumber lagu baru untuk diperkenalkan kepada pendengar,” katanya.

Menurutnya, pakej rangsangan yang diperlukan sekitar RM10 juta itu antara usaha paling cepat dan berkesan untuk menjana semula pertumbuhan industri muzik.

“Perlu ada sebuah pertubuhan khas seperti Majlis Muzik Malaysia yang menaungi pelbagai persatuan hiburan di negara ini untuk menyelia peruntukan yang diberikan supaya dapat dimanfaatkan dengan berkesan,” katanya.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pengelola AIM16, Rosmin Hashim berkata, 15 tahun lalu pendapatan industri muzik menjangkau sehingga RM200 juta malangnya jumlah itu semakin menguncup dan tahun lalu, ia hanya mampu mengumpul RM70 juta.

“Masalah ini sangat serius. Kita bimbang negara akan kehilangan sumber untuk meneruskan perkembangan muzik tempatan,” katanya.

AIM16 mempertandingkan 29 kategori untuk muzik Melayu, Inggeris, Cina dan India tempatan selain satu kategori muzik luar negara.

Buat julung kali, AIM16 memperkenalkan 12 kategori khusus untuk mengiktiraf single yang diterbitkan iaitu Persembahan Vokal Berkumpulan Terbaik Di Dalam Lagu, Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Lagu (Wanita) dan Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Lagu (Lelaki). Turut diperkenalkan Lagu Inggeris Tempatan Terbaik, Album Hip Hop Terbaik, Lagu Hip Hop Terbaik, Lagu Pop Terbaik, Lagu Pop Etnik Terbaik dan Lagu Rock Terbaik.

Selain itu, AIM16 juga menyenaraikan Lagu Nasyid Terbaik, Lagu Cina Terbaik dan Lagu India Terbaik.

“PAIMM juga menggabungkan kategori Susunan Lagu Terbaik yang sebelum ini dipecahkan mengikut kategori bahasa Melayu dan asing.

“Selain itu, kriteria album juga dikecilkan daripada lapan kepada lima lagu untuk diiktiraf sebagai album penuh,” kata Rosmin.

AIM16 akan berlangsung di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur pada 2 Mei ini, jam 8.30 malam. Ia turut disiarkan menerusi ntv7.

Dibelenggu kontroversi

SEPERTI tahun terdahulu, senarai Top 5 AIM16 juga tidak lepas daripada pertikaian dan paling ketara apabila penyanyi yang sama disenaraikan untuk dua pencalonan bagi kategori dipertandingkan.

Antara yang dibangkitkan apabila Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album Lelaki dan Wanita menyaksikan Reshmonu dan Datuk Siti Nurhaliza masing-masing meraih dua pencalonan menerusi album mereka, Harapan dan Lentera Timur.

Dua pencalonan diterima dilihat menyekat peluang calon lain yang turut berpotensi untuk tersenarai dalam Top5 kerana persembahan vokal kedua-dua penyanyi itu bagi lagu lain dapat dinikmati dalam album yang sama.

Mengulas perkara itu, Pengurus Besar PAIMM, Jennifer Thompson berkata, AIM16 masih dalam proses penyesuaian dengan perubahan yang dilakukan lantas memberi beberapa kelonggaran tanpa menyedari akan timbul isu berbangkit apabila proses penjurian dilakukan.

“Kami akan meneliti semula perkara ini dan memperbaikinya pada AIM akan datang. Kami ada memberi nasihat kepada syarikat rakaman supaya memilih hanya karya terbaik untuk mengelak perkara sebegini berlaku,” katanya.

Turut dipertikaikan apabila lagu Marabahaya nyanyian Pop Shuvit membolosi Top 5 Lagu Inggeris Tempatan Terbaik sedangkan lagu itu adalah terjemahan versi Melayu yang menggunakan judul sama.

Agak mengejutkan apabila kemantapan vokal Misha Omar menerusi album yang mengangkat namanya sebagai judul gagal memikat hati juri untuk membawanya ke dalam Top 5 Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Wanita).

Sebaliknya cabaran itu digalas Siti Nurhaliza yang bertanding untuk Di Kayangan Kita dan Di Taman Teman menerusi Lentera Timur yang bersaing dengan tiga peserta program realiti, Ayu, Shila dan Dina. Di mana silapnya? Apakah juri terlepas pandang akan keupayaan penyanyi itu yang memberikan persembahan vokal jauh lebih baik menerusi album ketiganya itu?

Senarai Top 5 AIM16:

Artis Baru Terbaik:

Hujan

Joe Flizzow

Malique

Meet Uncle Hussain

Suki

Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Lelaki):

Aizat – Lagu Kita

Bob – Cinta Terhalang

Reshmonu – Doa Untuk Dia

Reshmonu – Sayu

Rithan (Deja Voodoo Spells) – Rock N Roll

Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Wanita):

Ayu – Hanya Di Mercu

Dina – Sejauh Ini

Shila – Memori Tercipta

Siti Nurhaliza – Di Kayangan Kita

Siti Nurhaliza – Di Taman Teman

Persembahan Vokal Berkumpulan Terbaik Di Dalam Album:

Ajai & Marsha – Sayang

All One – Bilal Bin Rabah

Pop Shuvit – Marabahaya (International Version)

Rabbani – Bila Nur Menjelma

Raihan – Assubhu Bada

Album Pop Etnik Terbaik:

Khazanah Pujangga – Syura

Siti Nurhaliza – Lentera Timur

Selagi Ada Rindu – Pak Long

Zapin Suri – Haziq

Lagu Pop Etnik Terbaik

Di Kayangan Kita – Johari Teh/Keon/Siti Nurhaliza

Di Taman Teman – Fauzi Marzuki/Hairul Anuar Harun/Siti Nurhaliza

Dirgahayu – Radin Sri/Hairul Anuar Harun/Ramlah Ram

Nafas Cahaya – M Nasir/Loloq/Misha Omar

Zapin Suri – Pak Ngah/Siso Kopratasa/Haziq

Album Nasyid Terbaik:

Allah Habeebi – Mawi

Istimewa Tiada Dua – Nice

Nasyid Nostalgia Memori The Zikir – Nazrey Johani

Nostalgia Nadamurni – Rabbani

Setia – Wildan

Lagu Nasyid Terbaik:

Allah Habeebi – Farihin/Yasin/Mawi

Bila Nur Melimpah Di Hati – Asri Ibrahim/Ito Lara/Rabbani

Kemulian Al-Quran – Amin Inteam/Inteam

Serulah Namanya – M Nasir/Ad Samad/Mawi

Teman Hakiki – Ku Sham/Dr Mohd Asri/Mawi

Album Rock Terbaik:

Bongkar – Kristal

Hujan – Hujan

Keamanan – Nrocinu

Kembali – Butterfingers

Modern Minimals Glamour – The Times

Lagu Rock Terbaik:

1000 Tahun (Mahu Hidup) – Loque/Butterfingers

Aurora – Estranged

Bila Aku Sudah Tiada – Noh/Hujan

Dugaannya – Noh/Hujan

Yang Pernah – Estranged

Album Pop Terbaik

Alyah – Alyah

Arus Qudus – Yasin

Harapan – Reshmonu

Misha Omar – Misha Omar

Percubaan Pertama – Aizat

Lagu Pop Terbaik

Cinta Adam Dan Hawa – Azmeer/Loloq/Misha Omar

Dingin – Azlan Abu Hassan/Azalea/Ziana Zain

Ketentuan – Azlan Abu Hassan/Ad Samad/Ramlah Ram

Lagu Kita – Aizat/Aizat

Sampai Di Sini – Ajai/Slen/Misha Omar

Lagu Hip Hop Terbaik

Bergerak – Joe Flizzow

Isabella – Joe Flizzow menampilkan Hady Mirza

Mengapa Harus Bercinta – Joe Flizzow

Mentera Beradu – Malique

OK – Malique menampilkan Cat Fabuloso

Berita Harian

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: