Comel Kisah Sebenar Remaja

6 Apr

Oleh Ramlah Zainal
roses@hmetro.com.my

Rap
KISAH remaja mencari identiti diri antara paparan menarik dalam drama bersiri komedi sebanyak 13 episod, Comel terbitan Ace Motion Pictures Sdn Bhd yang menemui penonton TV3 bermula 1 April lalu.

Penerbit dan pengarah drama ini, Aziz M Osman berkata, pihaknya yakin drama itu mendapat sambutan penonton kerana karektor yang dibawa Comel mewakili segelintir remaja di luar sana.

“Sebenarnya, setiap kali buat drama atau sitkom, saya pastikan ia sesuai sebagai bahan hiburan untuk seisi keluarga.

“Justeru, saya tampil dengan kisah Comel yang juga ikon remaja terbaru yang mengadaptasi kehidupan dengan menyuntik nilai positif dan jati diri yang kukuh dalam dirinya,” katanya.

Aziz berkata, idea untuk menghasilkan cerita Comel berdasarkan watak sebenar Chomel, remaja yang bekerja dengan produksinya sendiri.

“Chomel bekerja di bahagian belakang tabir produksi saya, sejak setahun lalu. Saya sudah melihat bakat besarnya ketika dia berlakon dalam drama bersiri terbitan saya, Romeo sebelum ini.

“Dalam Romeo sebelum ini, Chomel bawa watak yang tidak kurang penting dan saya juga puas dengan prestasi lakonannya itu,” katanya.

Aziz berkata, dia berharap drama bersiri Comel memberi gambaran sebenar dunia remaja kepada masyarakat.

“Mungkin ramai yang tidak faham dengan alam remaja itu sendiri dan menyalahkan golongan itu semata-mata bila

mereka terbabit dengan gejala yang tidak baik atau menjadi remaja pemberontak.

 

 

“Perkara itu berlaku kerana ada jurang yang memisahkan golongan remaja dan orang dewasa. Hakikatnya, remaja menjadi sedemikian kerana pengaruh persekitaran.

“Bagi saya, jika kita tidak boleh mengawal mereka, tiada salahnya kita sendiri masuk dalam dunia remaja dan menyelami jiwa mereka untuk membimbing ke jalan betul.

“Saya pernah melalui zaman remaja dan mempunyai beberapa anak remaja yang semakin membesar. Justeru, saya akui bukan mudah mendidik anak remaja pada zaman sekarang. Apatah lagi, ibu bapa moden sibuk bekerja untuk menyara kehidupan dan tidak banyak masa bersama mereka di rumah. Justeru, tidak benar pandangan yang mengatakan remaja dulu lebih baik dari sekarang kerana cabaran mendidik remaja sekarang jauh lebih besar,” katanya.

Mengenai pembikinan drama bersiri itu, Aziz berkata, dia dan rakan kongsi yang juga bekas isterinya, Nur Aliah Lee (Vee) bekerja keras menyiapkan drama bersiri itu seperti direncanakan.

“Penggambaran Comel sudah berakhir dua minggu lalu. Dari segi pemilihan pelakon pula, kami putuskan bersama dengan pihak stesen TV3.

“Selain Comel, saya juga terbabit dengan projek Kisah Kaisara musim baru dan Bong untuk musim keenam dan ketujuh. Setakat ini, semua drama dan sitkom terbitan saya mendapat sambutan menggalakkan. Contohnya, Bong mencatat rating mencecah hampir 1 juta penonton sejak bersiaran,” katanya.

Aziz ditemui di majlis pelancaran drama bersiri Comel di Sri Pentas, TV3, di sini, baru-baru ini.

Sementara itu, pelakon utama drama bersiri ini, Chomel atau nama sebenarnya, Noor Hanis Farhana Shaharudin, 23, berkata, dia tidak ada masalah bekerja dengan Aziz kerana sudah mengenalinya ketika bekerja di bahagian produksinya dulu.

“Saya juga tahu cara dia bekerja kerana pernah menimba pengalaman watak pembantu dalam sitkom Puteri, Romeo dan Bong terbitan produksinya sebelum ini.

“Sebagai pelakon baru, sudah pasti saya tidak ingin sia-siakan kepercayaan yang diberikan Aziz. Pada peringkat awal, saya tidak sangka Aziz akan memberikan saya watak utama Comel kerana saya masih baru dalam bidang seni. Apapun, watak Comel juga tidak jauh bezanya dengan diri saya dan tiada masalah untuk saya merealisasikannya sebaik mungkin,” katanya.

Drama bersiri sebanyak 13 episod Comel menemui penonton TV3 mulai 1 April, setiap Rabu jam 10 malam. Comel juga dibintangi Aziz M Osman (Aben), Amy Mastura (Joji), Zami Ismail (Aki), Farouk Hussin (Borhan), Wan Nur Azlin (Maria), Erin Malik (Myra) dan Keifli (Aiman).

innity_pub = “c16a5320fa475530d9583c34fd356ef5”;
innity_cat = “ENTERTAINMENT”;
innity_zone = “154”;
innity_width = “250”;
innity_height = “220”;

Harian Metro

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: