MUH Berehat Selepas Menang

17 Apr

>>Oleh Ramlah Zainal
roses@hmetro.com.my

Rap
PENGARUH band indie (bergerak bebas) tempatan yang semakin meluas dalam industri muzik tanah air turut menaikkan nama dan populariti, kumpulan Meet Uncle Hussain (MUH) apabila mengungguli kategori Penyanyi Berkumpulan/ Duo Popular, Anugerah Bintang Popular, Berita Harian (ABPBH) 2008 yang berlangsung di Arena Of Stars, Genting Highland, baru-baru ini.

Selepas Nabil Raja Lawak, Mawi, Datuk Siti Nurhaliza dan Aznil Nawawi, MUH menduduki tempat kelima yang mendapat undi tertinggi untuk merebut gelaran Bintang Paling Popular, ABPBH 2008 dengan meraih sebanyak 11,784 undi.

Dalam acara berprestij itu, MUH juga mengetepikan saingan terdekatnya dalam kategori berkenaan yang juga rakan seperjuangan dalam muzik indie iaitu Estranged dan Hujan.

Lebih bermakna, kemenangan itu menjadikan MUH lebih akrab dan bersatu hati untuk sama-sama memperjuangkan muzik yang dipelopori mereka di persada seni tanah air.

Menurut vokalis MUH, Nor Azlan Roslee atau Lan, 26, selepas Lagu Untukmu muncul sebagai Lagu Terbaik, Anugerah Juara Lagu ke-23 dan Lagu dan Persembahan Terbaik Hit 1 di Pertandingan Akhir Hits 1 musim keenam terbitan RTM baru-baru ini, dia sudah menjangkakan mereka meneruskan kecermelangan itu dalam ABPBH 2008 pula.

“Kami bersyukur, muzik kami terus mendapat tempat dihati peminat di luar sana yang bersusah payah mengundi sekaligus tetap setia menyokong perjuangan muzik kami.

“Anugerah ini cukup bermakna kerana ia satu pengiktirafan orang dalam industri seni kepada band kami.

Nampaknya, tahun ini benar-benar membawa tuah dan rezeki buat kami. Kami juga menunggu selama sembilan tahun untuk menempa nama dan kejayaan dalan industri seni tanah air.

“Kejayaan yang kami kecapi hari ini semuanya kerana hasil kerja keras kami secara berkumpulan kerana setiap anggota MUH memainkan peranan masing-masing.

“Saingan terdekat kami pada ABPBH 2008 ialah band Hujan yang mempunyai ramai pengikut di kalangan band indie tempatan. Kalau kami tidak menang malam itu, sudah pasti trofi itu berpihak kepada Hujan,” katanya.

 

 

Bagaimanapun, kata Lan, selepas kemenangan di ABPBH 2008, mereka memutuskan untuk berehat seketika dari industri seni tanah air.

“Kami bukan nak bersara atau berpecah sebaliknya untuk berehat seketika. Selepas kejayaan demi kejayaan dikecapi bersama, sampai masanya kami bercuti untuk menenangkan minda dan fikiran pula. Pada masa sama, untuk mencari idea baru untuk bingkisan album baru kami nanti.

“Sebab itu, kalau orang tanya mengenai album baru, jawapan saya masih sama, kami perlu berehat untuk mendapat idea baru.

“Terus terang, masing-masing memerlukan ruang untuk diri sendiri dan bercuti selepas penat bekerja. Saya tidak pasti kami akan bercuti berapa lama, mungkin sebulan atau beberapa bulan bergantung pada keadaan.

“Kami tidak akan bercuti ke tempat yang sama sebaliknya setiap anggota kumpulan ini ingin berehat seketika dan memberi fokus pada komiten dalam kehidupan masing-masing,” katanya.

Ditanya mengenai gosip terbaru dia akan meninggalkan MUH untuk bergerak secara solo, Lan segera menafikannya.

“Saya tidak terfikir pun untuk bergerak secara solo. Kalau ada peluang yang bagus pun untuk buat solo, saya akan berfikir banyak kali untuk berbuat demikian.

“Apa yang boleh saya katakan sekarang, kami masih bersama sebagai satu kumpulan dan MUH masih wujud dalam industri muzik tanah air.

“Pada masa sama, saya juga tidak mahu MUH dikenali sebab gosip dan kontroversi kerana gosip yang dikaitkan dengan saya banyak tidak betul.

“Contohnya, cerita negatif saya dikatakan sering tidak muncul ketika menjayakan persembahan bersama MUH sebelum ini?. Memang, saya akui pernah datang lambat ketika buat persembahan bersama MUH sebelum ini tetapi gosip yang mengatakan saya tidak datang langsung untuk jayakan persembahan itu tidak betul.

“Sebelum ini, banyak cerita negatif dikaitkan dengan saya seperti masalah disiplin, lupa diri dan sekarang cerita saya nak keluar dari MUH pula?

“Saya akui gosip dan populariti semakin menaikkan populariti MUH tetapi cerita negatif juga boleh menjejaskan nama baik saya dan nama band MUH.

“Apapun, saya anggap cerita negatif itu adalah sebahagian asam garam dunia seni dan ia perbuatan orang yang ingin menjatuhkan nama baik saya dan MUH. Apa yang penting, kontroversi dan cerita negatif itu tidak akan mematahkan semangat saya untuk meneruskan perjuangan bersama MUH,” katanya.

MUH yang ditubuhkan awal 2001 sudah tujuh tahun memperjuangkan muzik indie.

Selain Lan, MUH dianggotai Nik Mustaza Nik Mustapha (Taja/gitaris), 29 dan Mohd Fathi Mohd Darwis atau (Afat/bassist), 28. MUH turut menampilkan dua pemuzik undangan iaitu Mustafal Bakri dan Azhar Abdul Razak (gitaris kedua).

Antara lagu popular mereka yang mendapat tempat di hati peminat ketika ini ialah Lagu Untukmu, La La La Kerjalah dan Pari-Pari Di Bawah Angin. Sebelum ini, MUH pernah diiktiraf sebagai Kumpulan Baru Terbaik pada Anugerah Planet Muzik (APM) 2008.

innity_pub = “c16a5320fa475530d9583c34fd356ef5”;
innity_cat = “NEWS,MALAY”;
innity_zone = “194”;
innity_width = “260”;
innity_height = “230”;

Harian Metro

Leave a Reply

