Masih Ada Masa Melepak

18 Apr

Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my

David Archuleta

David Archuleta nasihatkan peminat jangan abaikan pelajaran apabila hendak jadi penyanyi

ADA dua perkara yang begitu sinonim dengan figura remaja yang cukup terkenal ini. Pertama, kegilaannya terhadap bidang nyanyian, dan kedua, senyuman manis yang tidak pernah lekang dari bibir. Itulah dia David Archuleta. Remaja berasal dari Murray, Utah, Amerika Syarikat ini yang pernah mencetuskan fenomena sewaktu dia berada di dalam program realiti, American Idol tahun lalu.

Buktinya, sebaik saja penulis bersama tiga rakan yang lain bertemu jejaka comel ini untuk sesi temubual di sebuah hotel di Bandar Sunway, baru-baru ini David menyambut ketibaan kami dengan senyuman manis yang menjadi ‘trademark’ nya sambil menyanyikan lagu Spotlight yang dipopularkan oleh Jennifer Hudson.

“Saya memang begini kerana nyanyian adalah jiwa saya,” ucap David yang berwajah ceria sambil mempersilakan kami duduk.

Dia yang baru saja muncul dengan album sulungnya ini, kelihatan matang berbanding usianya yang baru saja mencecah angka 18 tahun.

Bagaimana usia semuda itu berhadapan dengan popularitinya yang semakin meningkat dan dikenali seantero dunia?


DAVID memang terkenal sebagai artis luar negara yang murah dengan senyuman.

“Saya masih menjalani kehidupan remaja saya seperti orang lain. Saya masih ada masa bersama keluarga di luar rumah. Malah kalau saya tidak terbabit dengan sebarang persembahan, saya lepak bersama kawan-kawan. Tapi selalunya saya mengundang mereka datang ke rumah, bukannya berjalan-jalan di pusat membeli belah,”ujar David sambil ketawa.

Berkisar mengenai populariti yang melingkari hidupnya, dia berkata berdepan dengan peminat dari serata dunia adalah paling menyeronokkan.

“Ia pengalaman yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Saya hargai sokongan mereka dan merekalah inspirasi saya,” katanya.

Kejayaan David ini tentunya menjadi inspirasi ramai remaja dan lebih menggembirakan David tidak lokek untuk berkongsi resipi kejayaannya.


ADRIAN mengikat sampin songket David.

“Untuk mereka yang mempunyai keinginan menyertai pertandingan seperti ini, mesti bekerja keras kerana American Idol bagaikan sebuah boot camp untuk melatih mereka yang sememangnya mempunyai bakat. Bagaimanapun, kalau boleh pelajaran harus diutamakan.

“Kita tidak tahu sampai bila menyanyi. Apabila ada pelajaran, sekurang-kurangnya kalau ada apa-apa berlaku, kita lebih bersedia,” katanya.

David, penyanyi naungan Sony Music Sdn. Bhd hadir di ibu negara baru-baru ini bagi mempromosikan album sulungnya yang mengandungi dua lagu popular iaitu Crush dan A Little Too Not Over You, yang turut mencatat kejayaan apabila mencatat angka 100 ribu dimuat turun.

Mengulas laporan kononnya dia ada mendapat tawaran berlakon dalam filem terbitan Disney, David berkata dia tidak tahu menahu berhubung perkara itu.

“Kalau diberi peluang, saya tak kisah untuk mencubanya. Mungkin saya mengambil kelas lakonan sebagai persediaan sebelum menceburi bidang lakonan secara serius,” katanya lagi.

Sebagai bekas peserta American Idol, David turut ditanya calon kegemarannya yang bakal menjadi juara menggantikan David Cook.

“Saya sudah banyak kali terlepas menontonnya kerana sibuk dengan promosi album. Tapi saya sempat menyaksikan persembahan Kris Allen yang menyanyikan lagu Ain’t No Sunshine.

“Persembahan dia cukup menghiburkan terutama dari segi vokal dan susunan muzik lagu itu. Dia berjaya membuatkan lagu itu seperti lagunya dan itulah yang penting dalam pertandingan seperti ini,”jelasnya.

Segak berbaju Melayu

SEHARI sebelum temubual eksklusif ini dilangsungkan, David terlebih dulu bertemu dengan lebih 40 media tempatan dan luar negara seperti Indonesia. Hadir memakai baju Melayu cekak musang, David yang kelihatan begitu teruja apabila kemunculannya pada petang itu di sambut dengan paluan kompang.

“Sungguh selesa kerana sangat lembut apabila disentuh. Saya harap saya akan dapat membawa pulang pakaian istimewa ini,” tutur David yang kelihatan segak berbaju Melayu dan bersampin songket.

Hadir sama pada sidang media itu adalah Pengarah Urusan Sony Music, Adrian Lim.

Memiliki wajah comel, ditambah suara yang cukup merdu pastinya memberi kelebihan buat David untuk memikat hati ramai gadis yang meminatinya. Apatah lagi dalam usia sekarang, tentunya David berkeinginan menjalinkan hubungan cinta sama seperti anak remaja lain.

Bagaimanapun, jelas David perkara itu bukanlah sesuatu yang difikirkannya buat masa ini.

“Saya masih belum bersedia untuk serius dengan mana-mana gadis. Saya masih single dan berilah saya masa untuk mengejar kerjaya dan bertemu dengan ramai orang sebelum memikirkan untuk bercinta. Bila tiba masanya, biarlah ia berlaku,” tutur David optimis,

Sabtu lalu, sebagai rangka promosi, David turut membuat persembahan di Sunway Lagoon Theme Park Ampitheatre. Dia juga melawat sekolah Sri KDU, yang memenangi kuiz anjuran Sony Music dan Hitz.FM.

INFO

Nama penuh: David James Archuleta

Nama Komersial: David Archuleta

Tarikh lahir: 28 Disember 1990

Tempat lahi: Miami, Florida

Genre: Pop

Kerjaya: Penyanyi, penulis lagu dan pelajar

Kebolehan bermain alat muzik:Piano, Keyboards dan Gitar

Pengalaman: Naib Juara American Idol 2008

Jusul album: David Archuleta (2008)

Website: http://www.DavidArchuleta.com

>www.Myspace.com/DavidArchuleta

Berita Harian

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: