'Itu Gambar Juwita, Bukan Saya'

20 Apr

Susunan Hartati Hassan Basri
hartati@hmetro.com.my

Rap
GARA-GARA gambar mirip dirinya disebarkan di Internet, nama Acha Septriasa, yang kini mengikuti pengajian di Universiti Teknologi Kreatif Limkokwing sejak Februari tahun lalu, jadi bualan peminat dan menjadi buruan media di negaranya.

Gambar itu memaparkan Acha tampil seksi hingga menampakkan pakaian dalam berwarna hitam.

Tidak cukup dengan itu, Acha memegang rokok di tangan kanan manakala tangan kanan menunjukkan simbol metal. Gambar lain pula Acha duduk santai dengan gaya yang seksi.

Selepas beberapa kali mengelak ketika diminta wartawan mengulas pengedaran gambar itu ketika pulang ke Jakarta, Indonesia untuk penggambaran sinetron terbarunya, Sakinah, akhirnya pada 8 April lalu, Acha sedia bersuara.

Penyanyi yang popular dengan lagu Berdua Lebih Baik ini mendakwa gambar berkenaan bukan dirinya sebaliknya adik kandungnya, Juwita Marsha.

Katanya, apa pun terjadi dia tetap memberi sokongan penuh kepada adiknya.

“Saya sudah melihat gambar yang disebarkan di Internet, tetapi itu bukan saya, itu adik saya. Bagaimanapun, saya memberitahu adik anggota keluarga saya sentiasa memberi sokongan kepadanya.

“Saya hairan bagaimana gambar itu boleh disebarkan di Internet. Tapi itulah kerja orang yang tidak bertanggungjawab dan suka mengambil kesempatan,” katanya.

Acha yang dikenali melalui filem Heart, tidak menyalahkan kelakuan adiknya.

Katanya, sebagai remaja Juwita teruja dengan pakaian pendek.

 

 

“Sebenarnya peristiwa itu sudah lama, sudah tujuh bulan. Saya juga sudah lupa. Bagi saya penampilan begitu lumrah bagi remaja yang mahu keseronokan dengan keluar bersama kawan-kawan.

“Kebetulan ada yang letak dalam Facebook sedangkan dia sendiri tidak mempunyai gambar itu,” katanya.

Kata Acha atau nama sebenarnya, Jelita Septriasa, kalau dilihat sepintas lalu sememangnya antara dia dan Marsha seiras bahkan ada mengatakan mereka kembar. Katanya, pengakuannya ini sekali gus membersihkan nama baiknya mengenai berita yang disebarkan mengatakan dirinya berani tampil seksi dan sangat seronok begitu.

“Tiada apa yang boleh saya katakan mengenai perkara ini selain mengingatkan adik saya supaya lebih berhati-hati kerana teknologi makin canggih dan kita sudah tidak punya privasi lagi.

“Saya juga berharap selepas ini tidak timbul gosip lagi kerana masalah yang dulu sudah sangat berat. Saya bukan sedih, tetapi ia juga banyak memberi pengajaran kepada saya.

“Paling penting, jangan menilai seseorang dari luaran saja. Saya tahu dia budak baik dan bijak, jadi janganlah dibesar-besarkan perkara itu,” katanya.

Dalam Love Is Cinta arahan Hanny R Saputra, Acha bukan saja berganding dengan kekasihnya, Irwansyah malah adiknya, Juwita.

Filem itu ditayangkan di pawagam Indonesia pada 16 Mei tahun lalu.

Meskipun kini menetap di Kuala Lumpur, pelakon dan penyanyi kelahiran Jakarta pada 1 September 1989 ini turut menggemparkan peminat apabila mengakhiri hubungan cintanya dengan Irwansyah pada Julai tahun lalu dan akhir tahun lalu digosipkan pula dengan Pasha Ungu.

Acha juga dikatakan penyebab perceraian Pasha dan isterinya Okie.

Baik Acha mahupun Pasha menafikannya, tetapi Pasha mengakui ada menghadiahkan Acha jam tangan.

innity_pub = “c16a5320fa475530d9583c34fd356ef5”;
innity_cat = “NEWS,MALAY”;
innity_zone = “194”;
innity_width = “260”;
innity_height = “230”;

Harian Metro

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: