Kelakar Ke Ako Mustapha?

26 Oct

Ditulis oleh Nonie
  
  

Bakal menggantikan Pierre Andre dalam Halimah Jongang (HJ) musim kedua, mampukah pelakon yang terkenal dengan watak serius dan romantik ini memainkan watak komedi yang mencuit hati.

Adalah mudah baginya membuatkan penonton menangis dengan pembawaan watak yang berkesan, namun adakah semudah itu membuatkan yang menonton ketawa hingga tak kering gusi?

“Saya terima watak ini untuk cabar diri sendiri. Kalau tak pasti penonton bosan bila setiap kali saya muncul dengan watak yang sama.

“Masa mula-mula A.Aida offer, saya buat research dan tengok kembali HJ untuk faham jalan cerita dan watak Ali yang dibawa Pierre. Watak tidak berubah, cuma kali ini Ali akan dilakonkan saya.

“Saya lebih selesa bawa watak tersebut dengan cara sendiri dan tidak terikut-ikut dengan cara Pierre. Dan selebihnya saya belajar daripada barisan pelakon veteran semasa shooting. Saya beruntung sebab para pelakon HJ semuanya kelakar so secara tak langsung watak saya sebati dengan elemen lucu tersebut.

“Memang dulu saya ada berlakon dalam Kapten Boleh namun itu adalah rancangan kanak-kanak, so HJ adalah percubaan pertama saya untuk watak komedi.

“Saya terbuka untuk cuba segalanya sebab tak mahu hadkan diri dengan perkara yang sama. Dan saya terima sebab yakin inilah masanya untuk mencuba. Memang risau kalau gagal bawa watak komedi, namun kalau tak cuba saya pun tak tahu sejauhmana kebolehan diri,” ujarnya yang kini mengusahakan perniagaan barang runcit.

 

Muka Sama Macam Pierre Andre

Menyifatkan Ako sebagai seorang yang cepat belajar dan senang untuk bekerjasama, penerbit A. Aida memilih Ako untuk drama terbaru terbitannya atas alasan wajah Ako yang seakan-akan Pierre. Malah Ako sendiri mengakui ada yang terkeliru antara dirinya dengan Pierre.

“Aida kata sebab utama dia pilih saya adalah kerana muka saya yang seakan-akan Pierre. Kadang kala kalau terserempak dengan peminat di luar, mereka ingatkan saya adalah Pierre Andre,” katanya sambil ketawa.

Kalau nak tahu Ako kelakar atau tidak, sama-sama kita saksikan Halimah Jongang musim kedua bermula 27 Oktober ini, setiap Rabu, jam 9.00 malam menerusi saluran Astro Prima (105).

FOTO oleh SHAHRIL AZMAN BIN MOHD ZAIN

Mangga Online

Leave a Reply

