Wan Raja Kawan Gay

28 Nov

Wan Raja
Wan Raja
WATAK Ghaus yang dilakonkan bakat baru, Wan Raja atau nama sebenarnya, Saiful Redzuan Abu Bakar, 32, dalam filem kontroversi … Dalam Botol, pasti akan menjadi kayu pengukur kepada kelangsungan kerjaya seninya. Filem itu dijangka ditayangkan pada Februari depan.

Watak itu memerlukan Wan Raja menjadi pemuja kepada golongan sejenisnya atau dalam erti kata lain sebagai lelaki gay atau pengamal homoseksual.
Menerusi watak itu juga, anak kelahiran Pulau Pinang itu sudah mempersiapkan dirinya berdepan sebarang kritikan atau komen negatif. Namun, kesediaannya memikul dan mencuba nasib memegang watak itu tidak wajar dipersoalkan. Atas nama seni, tidak kira apa saja watak diamanahkan, sebagai pelakon dia akan cuba sehabis baik merealisasikan impian penerbit dan pengarah.
Cuma pintasnya, di alam realiti watak Ghaus itu sememangnya bukan cermin dirinya yang sebenar. Dia masih menghargai insan bernama wanita. Apa yang dilakonkan tidak lebih daripada tuntutan watak dan sekali gus mencabar dirinya bermain pelbagai karakter.

“Saya lelaki straight. Saya mencuba watak dianggap kontroversi ini atas dasar menguji kemampuan diri dan ia bukan sebagai batu loncatan untuk saya popular semata-mata. Tambah pula ini watak utama saya di layar perak selepas mengutip pengalaman berlakon dalam filem Sifu & Tongga dan Dua Hati Satu Jiwa.

“Sebagai pelakon, saya hanya cuba menjadi jujur demi merealisasikan watak itu. Selepas menerima tawaran watak ini, saya membuat penyelidikan terhadap watak itu. Saya tak nafikan ada kawan cenderung ke arah itu (seks songsang). Dalam berkawan, saya tak pernah membataskan diri.

“Saya ada juga menonton filem seperti ini sebagai contohnya Brokeback Mountain. Penyelidikan saya terhadap watak jenis ini lebih pada permukaan dan tidaklah sampai menonton filem underground atau indie mengenai cinta sejenis.

Saya juga bersyukur kerana pengarah (Khir Rahman) dan penerbit (Raja Azmi) banyak memberi suntikan semangat,” kata graduan Ijazah Seni dan Reka Cipta, UiTM Shah Alam pada 2000 itu.

Wan Raja mula bergiat dalam lakonan sejak 2007, namun mula serius sepenuh masa pada hujung 2008. Demi minatnya terhadap seni, dia sanggup berhenti kerja tetap sebagai pensyarah di Kolej Kesenian Pulau Pinang.

“Prof Madya A Razak Mohaideen antara individu yang membuka jalan kepada saya. Akhirnya saya terpaksa membuat pilihan meninggalkan kerja tetap untuk bergelar anak seni. Bagaimanapun, dunia seni bukan asing bagi saya kerana semasa di UiTM lagi, saya aktif dengan kegiatan seni dan kebudayaan.

“Bahkan di Pulau Pinang pun, saya membabitkan diri dalam teater dan bangsawan. Kerana selalu memegang watak Raja, gelaran itu terus melekat pada nama saya. Lalu, wujudlah panggilan Wan Raja dan terus dikomersialkan sebagai nama untuk mencari rezeki,” katanya yang sudah berlakon lebih 30 drama.

Mengenai status dirinya, Wan Raja bingkas memberitahu dia masih belum berkahwin. Bagaimanapun timbul juga kehairanan, kerana pernah timbul cerita kononnya anak bongsu daripada empat beradik ini sudah menamatkan zaman bujangnya.

Info Wan Raja

Nama sebenar: Saiful Redzuan Abu Bakar

Umur: 32 tahun

Asal: Jalan P Ramlee, Pulau Pinang

Idola: Sidi Oraza

Filem: Sifu & Tongga, Dua Hati Satu Jiwa dan … Dalam Botol

Bintang Pop

Leave a Reply

