Raja Azmi Cerita

26 Dec

tolongjawab
arif.abdullah@utusan.com.my


Raja azmi sebak mengenangkan filem terbitannya, … Dalam Botol yang ditangguh tayangannya oleh Finas.

Nasib malang bertimpa-timpa, itulah musibah yang datang kepada penerbit filem kontroversi, Raja Azmi. Masih terbayang bagaimana lesu wajah wanita itu selepas ditahan satu malam di lokap atas kesalahan gagal hadir ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk perbicaraan satu kes berkaitan jenayah komersial pada 20 Ogos lalu.

Sebelum itu, nama wanita berusia 51 tahun menjadi panas bila dikaitkan dalam kes perceraian adik angkatnya yang juga pemain badminton negara, Roslin Hashim apabila bercerai kali kedua.

Banyak sangat cerita pasal Raja Azmi ni. Tahun ini juga, dia digelar pembikin filem ‘gila seks’ hanya semata-mata kerana karya terbaru terbitannya, … Dalam Botol mengisahkan kisah gay dan terdapat babak pelakon lelaki bogel.

Baru-baru ini, nasib Raja Azmi bertambah malang apabila filem tersebut tidak dapat ditayangkan pada 27 Januari ini dan ditunda ke tarikh baru pada Mac pula.

Semuanya kerana kelewatannya melunaskan baki bayaran produksi akhir filem itu berjumlah RM96,373 di Studio Digital Mixstage, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

‘Saya rasa hendak menangis hari ini tetapi pengalaman tidur di dalam lokap mengajar saya erti ketabahan untuk menghadapi masalah ini,’ luahnya kepada wartawan ARIF NIZAM ABDULLAH.

Namun dalam tidak cukup wang untuk bayar kepada Finas itu, Raja Azmi sempat lagi merancang buat filem baru bertajuk Anak Ikan. Masih kekal berunsur seks dan juga kisah gay. Hebat Raja Azmi!

Raja Azmi punyalah beriya beritahu filem … Dalam Botol akan ditayangkan di pawagam pada 27 Januari depan. Alih-alih filem itu ditunda. Kenapa?

Mula-mula memang akan ditayangkan Februari ni tetapi tak sempat, mungkin Mac pula. Saya harap-harap sampai Mac sahaja. Sebenarnya saya lambat bayar duit baki kepada Finas, sebab itu jadi macam ini.

Banyakkah yang belum bayar?

Jumlahnya RM96,373. Itu untuk kos-kos produksi akhir di sana. Isu ni buat saya terkejut kerana saya ingat sebagai pembikin filem tempatan yang buat di Finas akan dapat kelonggaran. Kiranya kita berhutang dulu dengan mereka, bila filem keluar panggung, barulah Finas potong daripada kutipan panggung. Itu yang berlaku sebelum ni. Saya buat filem Cinta 200 Ela, saya berhutang dengan Finas RM70,000. Enam tahun kemudian baru saya langsai bayar. Saya tak tahu ini undang-undang baru ke atau ‘diundang-

undangkan’ kerana saya Raja Azmi.

Maknanya sebelum ini tak ada undang-undang macam itu?

Itu yang saya pelik, bulan lalu, tiba-tiba saya dapat surat dari Skim Wajib Tayang yang ditandatangani oleh Datuk Azman Salleh, kena langsai hutang itu dulu dan baru boleh dapat tarikh Wajib Tayang. Katakan saya tak dapat bayar hutang itu selama setahun, maknanya filem saya akan tersadai selama setahun. Sekarang ni mana pergi peranan Finas yang membantu penerbit filem? Kenapa nak bertindak sebagai syarikat swasta? Kalau saya tahu Finas akan paksa saya untuk langsai hutang itu baru nak lepaskan filem saya, baik saya hantar ke KRU Production atau ke Bangkok untuk proses akhir. Kerajaan belanja berjuta ringgit buat studio di Finas dan saya teringat ucapan Datuk Seri Rais Yatim berkata tujuan studio itu untuk bantu pembikin tempatan untuk galak buat filem. Maksudnya tolong penerbit macam saya ni yang habis buat filem dan proses akhir tak cukup bajet. Nanti dah kutip di panggung, saya bayarlah balik.

Finas nampak macam zalim, kan?

Finas tak zalim malah mereka dah banyak bantu saya. Finas juga bagi sewa harga kamera yang sangat berpatutan untuk filem ini. Saya akan jadi zalim kalau tuduh Finas zalim. Tapi saya sekarang dalam keadaan serba-salah dan keliru. Adakah ini perundangan atau akta baru Finas? Kalau baru, saya tak pernah pula dimaklumkan. Yang mengawal Finas adakah Lembaga Pengarah atau Ketua Pengarah? Sekarang kuasa terletak di tangan Lembaga Pengarah dan mereka nak buat undang-undang suka-suka hati. Finas tu syarikat dia orangkah? Semua orang-orang persatuan jadi ahli Lembaga Pengarah. Dah persatuan buat macam syarikat sendiri, tak kan bila dilantik dalam Lembaga Pengarah, Finas nak dibuat syarikat juga? Ini awak tulis, saya tak kisah kalau kena serang dengan mereka.

Apa perasaan Raja Azmi sekarang apabila jadi macam ni?

Saya dapat tahu ini keputusan Lembaga Pengarah Finas. Lagi saya keliru, apakah mereka berkuasa di Finas? Awak timbulkan soalan. Saya tak kisah kalau saya kena masuk lokap lagi sekali. Pengalaman dalam lokap buat saya berani nak cakap untuk tegak kebenaran. Saya sedih, ikut hati hendak menangis tapi saya dah kuat sekarang. Saya dah buat rayuan kepada Finas tapi mereka kata tak boleh, kena bayar juga.

Habis tu macam mana sekarang? Dah ada duit nak bayar?

Saya akan minta bantuan daripada David Teo. Kami dah berbincang dan dia bagi kata-kata positif untuk mendahulukan duit dia sebanyak RM96,373.

Dalam duit tak ada ni, Raja Azmi ada hati nak buat filem baru bertajuk Anak Ikan pula dengarnya ni?

Duit ada tapi tak cukup pasal bajet dah lari. Kalau saya ada duit banyak, saya tak buat apa-apa dah. Duduk rumah goyang kaki saja. Tapi daripada duit yang kecil saya kena buat duit lagi untuk menjadi banyak. Saya buat filem guna duit sendiri, bukan buat pinjaman bank.

Anak Ikan? Dengar macam filem berunsur seks lagi dan ada kisah gay juga? Betul ke?

Dua-dua tak betul. Betul pun tak, tak betul pun tak. Betul, saya dah rancang filem Anak Ikan kalau … Dalam Botol berjaya di panggung.

Kenapa masih kisah gay?

Belum pasti lagi. Gelaran anak ikan sinonim untuk lelaki muda, remaja dan berwajah kacak atau jambu dibela lelaki berumur. Tetapi ada juga anak ikan dibela wanita berumur atau kaya. Jalan cerita awal filem ni dah ada.

Raja Azmi ni macam tak ada modal lain saja? Asyik-asyik filem seks? Obses sangat dengan seks?.

Dalam hidup ni, apa yang tidak ada kena mengena dengan seks, cinta dan agama. Kalau tidak ada tiga benda ni, bukan manusia. Itulah kelebihan menjadi manusia.

Tak takutkah nanti gelaran penerbit filem seks terus melekat?

Kenapa baru sekarang kata saya penerbit filem seks? Macamlah saya tak pernah buat filem lain. Saya pernah terbit komik kartun dan animasi, Anak-Anak Sidek, terbit Buku Panduan Solat untuk kanak-kanak sekolah, orang tak bercakap juga. Wartawan pun tak berminat tulis cerita macam tu. Saya buat filem Cinta 200 Ela orang tak suka walaupun memaparkan nilai persahabatan yang tinggi dan penuh mesej agama.

Kalau buat juga filem ni, orang mesti kata Raja Azmi seorang wanita yang suka dengan kontroversi?

Itu saya terima kerana saya memang suka dengan kontroversi kerana ia rempah-ratus dalam hidup.

Tapi saya nafi suka meraih kontroversi. Cuma bila saya buat filem, kontroversi datang dengan sendiri. Macam saya baru bercakap nak buat filem Anak Ikan, terus jadi kontroversi. Saya sukalah.

Soalan akhir, Raja Azmi kalau buat filem seks mesti bagi alasan nak berdakwah? Kenapa macam tu?

Saya cuma kata filem … Dalam Botol sahaja nak berdakwah. Filem lain saya tak pernah kata pun. Dakwah adalah berkongsi pengalaman hidup kawan saya dalam … Dalam Botol. Itu kisah besar. Tapi Anak Ikan kalau jadi buat, saya tak akan berdakwah kerana skripnya hanya rekaan tapi saya suka.

Utusan

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: