Harapan Baru 2011

2 Jan

Oleh SYED MUSSADDAD MAHDI
kacakbergaya2011@gmail.com

SETIAP kali menginjak tahun baru, pasti ramai yang memasang azam baru. Tapi adakah azam tahun lalu benar-benar berjaya? Adakah impian yang dipasang itu hanya satu “kewajipan” sedangkan tidak ada apa-apa pencapaian terlakar sepanjang tahun,” kata lelaki tinggi lampai ini.

Bagi pemilik nama Syed Aziruddin Syed Termizi ini, sudah menjadi kebiasaan setiap orang untuk melakukan pembaharuan setiap kali munculnya tahun baru.

Tapi apa yang kadang kala membuatkan dia jelik apabila ada yang hanya hanya menyebut apa yang diidamkan sedangkan mereka langsung tidak pernah berusaha ke arah itu.

Katanya lagi, bagaikan satu tradisi pula apabila segelintir orang sanggup berbangga dengan pelbagai cerita azam yang agak mustahil sedangkan ramai yang tahu itu tak mungkin tercapai.

“Bukan tak boleh nak pasang azam. Semua orang ada impian masing-masing. Kalau boleh biarlah apa yang diimpikan itu disertakan dengan usaha gigih yang tak pernah putus selain kerja keras.

“Kalau tidak rasanya tak guna kita hanya berazam. Menyambut tahun baru dengan berpesta sakan sedangkan tidak apa yang boleh kita banggakan setelah melewati setahun.

“Apa kata setiap penghujung tahun, kita renungkan kembali apa yang dah berlaku sepanjang tahun. Apa pencapaian kita dan apa perkara yang boleh kita banggakan.

“Ini lebih baik kalau kita sendiri dapat cari di mana kesalahan kita di samping memperbaiki mana-mana kelemahan untuk bekalan dikemudian hari,” kata jejaka yang baru sahaja menginjak usia 22 tahun ini.

Menjangkakan tahun 2011 merupakan tahun dia menimba pengalaman hidup, kata jejaka yang cukup mesra disapa dengan panggilan Syed ini berharap dia mampu menjadi insan yang berguna pada masa hadapan.

Memandangkan dia baru sahaja menamatkan pengajian dalam bidang senibina landskap di sebuah institusi pengajian tinggi, sudah pasti dia berharap dapat melakukan sesuatu nanti.

“Saya baru sahaja menamatkan pengajian. Sudah ada beberapa tawaran daripada beberapa syarikat tetapi saya masih memikirkannya.

“Bukan tak mahu bekerja lagi cuma kalau boleh saya mahu menyambung lagi pengajian saya ke peringkat yang lebih tinggi sebagai bekalan pada masa hadapan.

“Ramai orang berpuas hati setakat itu sahaja. Saya pula mengimpikan untuk menuntut ke peringkat yang lebih tinggi kerana itu impian yang saya mahu laksanakan sejak kecil lagi.

“Ramai di kalangan rakan-rakan saya yang sudah menceburi alam pekerjaan dan mereka kelihatan gembira. Ada yang seronok bekerja dan sudah tidak mahu menyambung pengajian lagi.

“Inilah perkara yang paling saya takuti. Kalau boleh biarlah saya melunaskan impian saya sebelum mula bekerja,” katanya satu persatu.

Utusan

Leave a Reply

