Archive | Nicole Kidman RSS feed for this section

X-Men's Jackman Leaves His Mark On Hollywood 'Walk Of Fame'

22 Apr

LOS ANGELES – Australian actor Hugh Jackman has left an indelible mark on Hollywood, planting his hands and feet in the cement on Tinseltown’s “Walk of Fame.”

Two months after hosting the Oscars, the 40-year-old actor left his mark in the sidewalk in front Grauman’s Chinese Theatre in North West Los Angeles.

The star belonging to Jackman — who has appeared in the “X-Men” series and with compatriot Nicole Kidman in Baz Luhrmann’s “Australia” — is located next to cinema icons Marilyn Monroe and Humphrey Bogart.

The event was part publicity stunt for his upcoming film “X-Men Origins: Wolverine” which made news in recent weeks as a pirated copy leapt around the internet. – AFP/sh

Channel News Asia

Advertisements

Ilusi Hebat Di Permaidani Merah

10 Apr

Oleh Nor Afzan Mohamad Yusof
afzan@bharian.com.my

AKSESORI sesuai mampu menyerlahkan gaya dan aura individu.

Pemilihan aksesori bersesuaian mampu serlah gaya pada majlis rasmi

MELEWATI permaidani merah pada acara berprestij seperti Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) memang acara yang dinanti-nantikan peminat dan jurugambar.

Pembawaan diri serta apa yang diperaga seseorang selebriti ketika melangkah dan bergaya depan kamera, boleh memberikan imej positif atau negatif, secara serentak sekiranya gaya ‘dibawa’ amat jelik dan menyakitkan mata memandang.

Hebatnya kuasa permaidani merah boleh menjatuh atau menaikkan nama anda sekelip mata. Di Barat, Nicole Kidman antara selalu mendapat pujian kerana sentiasa saja gayanya kena dengan dirinya, sebaliknya ada juga selebriti yang dicemuh lantaran gaya dibawakan menyelongkar kekurangan diri.

Pengarah Rafflesia The Pearl Centre, Winnie Sin, berkata permaidani merah memberikan pelbagai erti kepada insan khususnya selebriti, tidak kira lelaki atau wanita kerana dari hujung rambut ke hujung kaki, gaya anda akan dirakam dan diperkatakan.

Tidak setakat itu, pereka fesyen dan individu yang menyolek selebriti juga turut terpalit sekiranya apa yang ditampilkan ada cacat cela.


GAMBAR atas, motif rama-rama boleh dijadikan loket atau disemat pada pakaian. Gambar bawah, rantai labuh atau pendek beri impak berbeza.

“Sedikit kesilapan gaya, anda atau ‘orang di belakang’ akan dicemuh tidak tahu gaya. Sungguhpun begitu itu bukanlah petanda permaidani merah membawa petaka asalkan seseorang itu tidak lokek menimba ilmu bergaya.

“Selebriti perlu mengenali dirinya terlebih dulu supaya berupaya membawa apa yang akan digayakan. Terikut-ikut gaya orang lain atau selebriti luar negara, bukan cara terbaik kerana ia sebenarnya boleh mengundang padah, apatah lagi sekiranya ia langsung tidak kena,” katanya mengulas mengenai aksesori sesuai digayakan di permaidani merah.

Sebelum melangkah ke permaidani merah, seseorang itu perlu mencuba terlebih dulu persalinan lengkap dengan segala kemasan seperti rambut dan kasut. Walaupun aksesori menjadi bahan paling akhir sebagai pelengkap dan penyerlah gaya, ia tidak seharusnya dipilih berdasarkan tangkap muat.

“Apabila selebriti itu lengkap bergaya, khususnya wanita, kami di Rafflesia akan menyuakan aksesori paling sesuai supaya ia tidak sekadar dipakai untuk mencantikkan penampilan, sebaliknya menyerlahkan gaya dan aura individu. Perkara ini paling perlu kerana walaupun mutiara sesuai dengan semua orang, warna, potongan serta saiz boleh mempengaruhi penampilan,” katanya yang mengatakan himpunan terkini daripada jenama mutiara itu tersedia dalam pelbagai potongan baru memikat.

Winnie berkata, kecantikan seseorang boleh pudar sekiranya memilih aksesori tidak sesuai dengan pakaian sebaliknya wanita yang mungkin kelihatan ‘biasa’ boleh bertukar hebat sekiranya pilihannya tepat.

“Sekiranya bercakap mengenai aksesori digayakan sama ada di permaidani merah atau majlis rasmi, saya fikir paling pantas menyerlah sudah tentu anting-anting atau subang kerana ia mudah mengubah wajah. Untuk wajah yang bulat, atau persegi, anting-anting tirus atau berjurai membentuk ilusi muka bujur. Sekiranya rambut disanggul pula, ia pantas mengalih pandangan individu kepada perhiasan itu dan bukan memperlihatkan bentuk wajah. Begitu juga dengan saiz dan warnanya.

“Individu memiliki leher jinjang pula memiliki kelebihan mengenakan pelbagai jenis potongan sama ada ringkas, labuh atau hanya pendakap leher, tetapi yang memiliki leher pendek, mengenakan jenis yang panjang lebih sesuai sebagai ilusi leher lebih panjang,” katanya.

Perhiasan mutiara lain seperti gelang dan cincin, sungguhpun agak ‘tersorok’ ketika melewati permaidani merah, ia tidak boleh dipandang ringan. Jemari pendek umpamanya boleh menyerlahkan keindahan itu dengan mutiara motif tirus atau berbentuk unik daripada saiz yang tidak keterlaluan.

Begitu juga dengan perhiasan gelang. Pelbagai potongan gelang unik dan berbeza mungkin memberikan impak besar kepada penampilan anda.

“Sering kali permaidani merah dijadikan tempat selebriti mencuba gaya baru. Tidak salah, tetapi pastikan selesa dan serasi peribadi. Jangan remehkan sekiranya anda perlu ‘mencuba’ daripada hujung rambut ke hujung kaki kerana ia paling penting dan mengelakkan anda daripada kecewa pada kemudian hari, terutama apabila melihat gambar tersiar dalam akhbar,” katanya.

INFO: Bergaya pada majlis rasmi

RAMBUT: rambut perlu sesuai dengan gaya baju anda gayakan. Sekiranya mengenakan persalinan mewah perincian, sanggul mungkin menjadi pilihan terbaik. Elakkan mengenakan gaya rambut yang anda biasa gayakan. Kalau selalu dilihat kerinting, mungkin untuk acara berkenaan anda luruskan. Gandingan aksesori mutiara ringkas dan klasik sekiranya baju digayakan sarat, tetapi sekiranya baju ringkas, potongan mutiara unik lebih serasi.

KELEBIHAN TUBUH: setiap individu memiliki kelebihan atau kekurangan pada potongan tubuh. Itu realiti yang tidak boleh disorok, tetapi anda boleh tampak hebat dengan menonjolkan kelebihan tubuh badan anda. Seksi dan membuka sebahagian besar anggota tubuh, bukan membawa erti cantik. Contoh terbaik, pelakon Angelina Jolie, yang hanya akan memastikan tiada bahagian tubuh lain paling menyerlah, selain bibir seksinya itu. Gandingan aksesori mutiara rona gelap daripada rona pakaian disertai dengan bentuk bujur umpamanya, boleh membuatkan wajah tampak lebih bujur.

KEKURANGAN TUBUH: sekiranya anda tidak berupaya ‘menyorok’ kekurangan diri seperti paha yang lebar, pastikan pereka anda mampu menghasilkan ilusi bahagian berkenaan supaya lebih elok. Sekiranya leher anda agak pendek, serlahkan dengan leher jinjang dengan potongan V. Aksesori pelengkap mutiara labuh atau sederhana, menyerlahkan leher panjang, sebaliknya elakkan pendakap leher sekiranya bahagian itu agak pendek kerana anda akan tampak lagi rendah.

GAYA BARU: segelintir selebriti gemar ‘menguji’ acara permaidani merah dengan gaya yang ‘menyeronokkan’ atau lain daripada biasa. Tidak salah, tetapi pastikan apa yang diketengahkan itu daripada elemen baru, seperti mengenakan serban (kalau ia masih hangat untuk musim itu). Gandingan mutiara untuk gaya ini mungkin perhiasan pada bahagian atas seperti semat kerongsang berjurai ala Aladin.

WARNA : rona pakaian mempengaruhi gaya. Si kulit cerah, sudah pasti lebih menyerlah dengan rona menjerit. Bagi yang berkulit rona tanah, warna tidak keterlaluan menjadikan anda tambah manis. Padankan aksesori ikut rona jelapang kulit. Usah ingat mutiara hanya berwarna putih, sebaliknya pelbagai pilihan rona memikat dan menyengat, seperti kuning emas, putih gading, hitam, warna bulu merak, gangsa, kuning lembut dan perak.

Berita Harian

Beg Pelbagai Guna

25 Mar

Oleh Halina Mohd Noor
halina@bharian.com.my

SESUAI dengan peranan wanita yang sentiasa pelbagai, jenama beg tangan dan kasut terkemuka, Tod’s memperkenalkan koleksi beg tangan terbaru dilengkapi aneka fungsi. Koleksi musim Luruh/Panas 2009 menampilkan gaya chic dan kontemporari dengan warna terang benderang yang menjadikan ia lebih unik.

Beg Tod’s G sempurna untuk semua acara, dengan ruang yang lebih besar, arnggi dan versatil bersama butiran pelana dan jahitan tangan yang menggambarkan kesenian pertukangan diwarisi jenama dari Itali ini.

Rekaan itu dikatakan sebagai ‘ibu’ beg yang diperbuat daripada kulit anak lembu yang lembut serta berkualiti tinggi. Milikinya dalam pelbagai warna semula jadi seperti ungu anggur sehinggalah warna terang seperti magenta, biru dan kuning.

Pengurus Pengiklanan dan Perhubungan Awam, The Melium Group, Ferhat Nazri Aziz, berkata beg berkenaan juga dikenali sebagai beg aktres terkenal, Gwyneth Paltrow yang menggambarkan imej wanita anggun.

“Beg ini juga digunakan pada kempen pengiklanan yang memaparkannya bersama aktres ini,” katanya.

Katanya, selain imej wanita anggun, koleksi Pashmy sesuai untuk mereka yang lasak dan sentiasa sibuk. Pashmy juga adalah simbol gaya moden mewah yang dianggap unik oleh Tod’s.

“Mempunyai banyak zip pada bahagian depan beg bagi pelbagai fungsi, ia kelihatan menarik dan mesti dimiliki. Diperbuat daripada bahan fabrik yang banyak digunakan untuk aktiviti selam skuba, ia kalis air dan cukup menarik dengan warna terang seperti merah jambu, ungu, putih bersih,” katanya.

Pashmy juga memperkenalkan koleksi terbarunya, Tod’s Mummy Bag iaitu beg untuk ibu yang bergaya dan pelbagai fungsi. Ia mempunyai ruang meletakkan barangan keperluan diri dan bayi, tetapi cukup menarik dengan warna terang. Diperbuat daripada kanvas, ia kalis air dan boleh didapati dalam warna terang seperti merah hati, biru kehijauan dan hitam. Koleksi itu juga bagi meraikan selebriti yang bergelar ibu seperti Nicole Kidman dan Jessica Alba.

Musim ini, Tod’s memperkenalkan koleksi kasut yang diperkemas dengan jahitan tangan dan pelapik untuk tumit tinggi yang selesa. Paling menarik, kasut Mary Jane penari ballet dan sandal agar-agar yang ringan.

Kasut dalam pelbagai bentuk dan warna itu dikeluarkan dengan falsafah menggunakan kulit halus dan warna metalik. Bermula daripada kasut bertapak rata sehingga kasut baji, tumit tinggi sehinggalah kasut berjahit pelana, bertali dan dilengkapi kancing.

“Terdapat juga koleksi bagi untuk lelaki yang bersaiz besar sesuai untuk dibawa mengembara. Beg Yacht diperbuat daripada kulit lembut yang lembut diperkemas dengan kilauan sutera, menjadikan ia lembut dan ringan untuk dibawa,” katanya.

Reka bentuknya sangat ringkas agar mudah digunakan dengan berkesan. Bagi menambah gaya, ia dilengkapi poket daripada PVC dengan ruang kalis air untuk menyimpan pakaian atau kain lembap, losyen atau hanya untuk meletakkan kunci rumah,” katanya.

Koleksi Yacht tiada batasan masa yang menggambarkan gaya klasik Tod’s. Sempurna untuk semua acara sama ada untuk digayakan ketika bekerja atau ketika bersantai, ia didatangkan dengan kalis air, pemegang beg telus dengan butiran daripada kulit menjadikan ia sesuai digayakan ketika berehat di tepi pantai, atas bot mahupun ketika berada di dalam kapal terbang. Lampu suluh kecil yang dilengkapkan di dalamnya, menjadikan beg berkenaan lebih menarik.

Lelaki juga tampil bergaya dengan aneka pilihan kasut dengan warna terang ceria. Ia diperbuat dengan teknik seni kraf tangan tradisional oleh tukang kasut mahir sejak beberapa abad. Ia meraikan antara gaya ikon Tod’s yang dihargai sejak beberapa dekad lalu oleh pelanggannya di seluruh dunia.

Tod’s turut memperkenalkan koleksi kasut untuk kanak-kanak yang dikenali sebagai Koleksi Junior. Terdapat pelbagai bentuk untuk lelaki dan perempuan, kasut comel ini didatangkan dalam bentuk kasut sarung bertali pada bahagian belakang, kasut sarung, kasut ballerina dan sandal bertali untuk perempuan. Kasut untuk lelaki pula berbentuk kasut sukan bertali dengan warna semula jadi seperti coklat, krim, putih dan hitam.

Berita Harian

Novel Bersiri Nyanyi Sunyi – Siri 10: Cinta Cempaka Mulai Berbunga

24 Mar

Oleh Maskiah Masrom

Hei, kau dengarlah loceng yang berkerining

dari gelang sepatuku ketika hujan turun dengan

deras bulan April tepat aku sendiri merentas

jalan pulang dan halaman rumah gelap tanpa

 

 

lampu di taman! Ah. Ah.”

CEMPAKA tersenyum saat melangkah masuk ke rumah sewa. Nur Sandera sedang bersemangat mendeklamasikan sajak Prof Siti Zainon yang bertajuk “Genta”. Esok tibalah giliran Nur Sandera membentang rahsia di sebalik proses kreativiti penyair wanita kelahiran Gombak itu. Minggu depan pula adalah giliran Cempaka menutup tirai pembentangan tutorial.

“Wahai Cempaka Sari. Silakanlah tuan hamba bersimpuh di situ,” ujar Nur Sandera. Cempaka melabuhkan punggung di kerusi.

“Beta mahu membaca sajak Prof Siti yang Harry Aveling terjemahkan dalam bahasa Inggeris. Tuan hamba dengarkan ya:

Can you hear the bell on my bracelet

ringing as I wake my way home

through the heavy April rains

along the streets and across the yard

to our dark house? Can you? Can you?”

Cempaka terasa geli hati melihat cara Nur Sandera membaca sajak itu sambil menggoyang sebelah kakinya seperti penari India.

“Apa pendapat tuan hamba? Bagus tak cara beta membaca sajak ni?”

“Bagus Tuanku. Patutlah hari ini hujan turun dengan deras, halaman rumah gelap tanpa lampu di taman. Nasib baik patik tak basah kuyup, tuanku”

Nur Sandera ketawa. Dia kagum dengan kemampuan Cempaka menangkap baris-baris kata dalam sajak Prof Siti tadi.

“Beta ada terdengar bunyi kereta sebentar tadi. Siapakah gerangan yang menghantar tuan hamba pulang?” tanya Nur Sandera seakan baru sedar sesuatu.

“Tuanku, patik nak mintak ampun tuanku. Janganlah tuanku murka dengan patik yang yatim piatu ini. Tengku Arjuna yang hantar patik,” balas Cempaka sambil menyusun sepuluh jari di dahi. Mata Nur Sandera terbelalak.

“Patik tak ada pilihan Tuanku. Umpama pipit tuli makan berhujan, tidak dihalau padi habis, hendak dihalau kain basah. Patik akan basah lencun jika tidak menumpang Tengku Arjuna,” sambung Cempaka dengan wajah dibuat-buat takut.

“Tengku Arjuna apa-apakan tuan hamba tak?” tanya Nur Sandera sambil bercekak pinggang. Matanya menyoroti Cempaka dari kepala hingga ke kaki .Ada rasa yang indah menyelinap masuk ke hati Cempaka saat itu.

“Atau tuan hamba yang apa-apakan Tengku Arjuna?” usik Nur Sandera sambil mengacungkan tangan.

Cempaka cuma tersenyum. Nur Sandera sedikitpun tidak kelihatan cemburu. Cempaka tahu sebabnya. Sudah ada jejaka lain dalam hati Nur Sandera! Semenjak bertemu Lukmanulhakim semasa pulang dari balai polis tempoh hari, hanya nama Lukmanulhakim yang membasahi lidahnya. Kebetulan Lukmanulhakim yang peramah itu sudi pula bersembang panjang dengannya di depan rumah sewa.

“Kenapa kau tak pernah cakap abang angkat kau tu begitu handsome? Kau ni suka sembunyikan perkara yang baik-baik dari aku,” bebel Nur Sandera selepas Lukmanulhakim berlalu.

“Aku ingat hati kau dah ditawan oleh Dr Arjuna. Macam mana aku nak kenalkan kau pada yang lain,” balas Cempaka dengan perasaan gelihati.

“Aku nak cari calon suami dari Malaysialah. Susah kalau dapat jodoh dari Indonesia. Nak naik feri, aku mabuk laut. Nak naik flight , aku mabuk udara. Nanti aku susah nak balik raya. Lagipun Dr Arjuna tu antik sangat. Kau tengok handset dia. Ada lagi pensyarah yang pakai handset macam tu. Ha, aku rasa Dr Arjuna tu sesuai dengan engkau. Handset pun serupa. Sama-sama antik. Barulah romantik!” jawab Nur Sandera.

“Cinta kau tu macam cendawan lepas hujan. Cepat berkembang, cepat tumbang,” sindir Cempaka sambil tersenyum.

Selepas itu, siang malam pagi petang , Nur Sandera asyik menyebut nama Lukmanulhakim. Kononnya wajah Lukmanulhakim ada iras-iras Faizal Tahir! Cempaka tergelak mendengarnya. Dia tidak pernah pula menyedari persamaan itu. Penampilan Lukmanulhakim memang agak rugged, gemar berseluar jeans dan berjaket. Penampilan ringkas dan lasak itu sesuai dengan kerjayanya sebagai wartawan.

Cikgu Saleha selalu meleteri Lukmanulhakim yang berambut panjang melepasi bahu. Yalah, mana ada cikgu yang suka lelaki berambut panjang. Walaupun kerja Lukmanulhakim tidak tentu masa, namun penampilannya nampak rapi dan bersih. Mukanya sentiasa bercukur, kuku kaki dan tangannya pendek, barisan giginya putih terjaga. Cempaka harus mengakui, Lukmanulhakim tergolong dalam lelaki yang sedap dipandang mata.

Selepas membersihkan diri dan menunaikan solat, Cempaka kembali menghadapi laptopnya. Dia membaca semula beberapa perenggan yang belum sempat dimurnikan sebelum ini.

“Selama Amir menghilang kerana dibawa orang, Kamaliah tidak percaya akan sangkaan-sangkaan bahawa suaminya itu sudah meninggal. Bulan Nopember 1949, penggalian lubang-lubang di Kwala Begumit dilakukan. Ada yang berkata bahawa orang-orang mengenali bekas-bekas penyair itu karena cincinnya. Tetapi Tahura menegaskan bahawa cincin itu tidak pernah diketemukan kembali.

Yang lain-lain menceritakan berdasarkan bekas-bekas kain sarung yang dikirimkan Kamaliah terakhir kalinya. Tidak mungkinkah pada hari-hari terakhir Amir memberikan sarung tersebut kepada tawanan lain yang kedinginan atau dikirakan lebih membutuhkan daripada dirinya? Mengenali sifat Amir yang pengasih dan penyayang, kemungkinan ini tidak bisa dihilangkan begitu saja.

Tengku Suleiman, abang Amir, ingat betul bahawa adiknya mempunyai gigi-gigi palsu di bahagian rahang atas. Ketika kerangka yang dikirakan sebagai bekas-bekas Amir disatu-satukan oleh dokter, ternyata satu sisi rahang atas berlubang. Giginya tidak ada. Kerangka Amir bagian kepala dibawa pulang oleh abangnya, Tengku Suleiman serta disimpan selama berhari-hari dalam lemari.

Pada suatu malam dia bermimpi, seakan-akan Amir berada di hadapannya dan berkata agar dia dikembalikan ke tanah sebagaimana semestinya. Hati Tengku Suleiman pun semakin yakin bahawa tulang belulang itu bekas-bekas jasad Amir.

Kamaliah sendiri tidak mahu mengaku Amir sudah meninggal. Sebagai alasan yang paling kuat, yalah kepercayaan bahawa gigi suaminya “bertingkil-tingkil”. Tidak pasahan rata sedangkan gigi pada tengkorak yang dikirakan sebagai kerangka Amir semuanya rata. Kamaliah memiliki kecintaan yang besar terhadap Amir. Perpisahan dengan dia karena dia dibawa orang. Menurut nalarnya sebagai perempuan yang mencinta, suami itu akan kembali. Itu adalah mimpi setiap wanita yang hatinya dilumuri kasih tidak terkirakan kepada satu-satunya lelaki yang dianggap sebagai miliknya.

Tahura tumbuh menjadi dewasa dalam rengkuhan mimpi seperti itu. Meskipun keluarga sudah mengakui kebenaran tulang belulang Amir, dan pemakaman telah dilaksanakan secara adat semestinya di Tanjung Pura, namun Kamaliah tidak mau mengunjungi kuburan itu. Tahura juga tidak diperbolehkan berziarah ke sana”

Semalaman Cempaka cuba meMelayukan gaya bahasa Indonesia daripada buku N.H. Dini itu.Tetapi entah mengapa, ayat-ayatnya seperti tidak menjadi. Dia tidak boleh mengekalkan struktur ayat itu. Itu namanya mencuri harta intelek penulis lain. Dr Arjuna pasti akan menyuruhnya mengolah semula huraian itu. Dua, tiga kali Cempaka bangun – melihat ikan pelaga peliharaannya untuk mencari ilham. Biasanya dia tenang dan tekun. Sehingga Nur Sandera menegurnya kerana kelihatan gelisah.

“Nampaknya tuan hamba telah dimakan sumpah. Tempat di sebelah kiri dalam kereta Tengku Arjuna tu adalah tempat beta. Tuan hamba berani duduk tanpa minta izin dari beta. Memang kepanasanlah badan tuan hamba malam ni. Ubatnya cuma satu, tuan hamba kena berkumur dengan air basuhan kaki beta,” usik Nur Sandera.

Cempaka cuma ketawa. Pandai pula Nur Sandera memetik kisah Raja China terkena kedal tulah Sultan Melaka untuk menyindirnya.

Namun memang semalaman dia gelisah. Dalam fikirannya hanya ada Dr Arjuna! Wajah Dr Arjuna, senyum Dr Arjuna, tutur kata Dr Arjuna…Cempaka beristighfar.

Mungkinkah dia telah jatuh cinta? Tapi tak mungkin semudah itu dia jatuh cinta! Tiba-tiba Cempaka teringat kisah-kisah gadis remaja dari Malaysia yang dibawa lari bernikah ke Lombok. Bukankah kebanyakan mereka mengatakan seperti dipukau dan hanya teringatkan keluarga selepas menempuh hidup susah di sana. Wajah Noormaliza Ghani, Che Siti Nor Azreen Che Ishak, Mas Ayu Mohd Yusof yang p
ernah terpapar di akhbar terbayang-bayang di ruangan mata.

Lukmanulhakim yang pernah membuat liputan kes itu mengatakan, memang azab penderitaan yang ditanggung oleh gadis yang bersuamikan lelaki Lombok. Mereka terpaksa berjalan sejauh dua kilometer untuk mendaki bukit, menuruni lereng, mengharungi lurah setiap hari bagi membasuh kain dan mengambil air di lombong. Mereka juga terpaksa mencari kayu api untuk memasak dan menyara hidup dengan menjual telur ayam. Selain itu, mereka hidup merana tanpa kemudahan tandas, kenderaan dan penjagaan kesihatan sebagaimana yang terdapat di Malaysia.

Cempaka teringat pula kes pukau melalui perbuatan menepuk kepala dua kali sambil membaca sesuatu. Berita itu baru semalam dibacanya. Akibatnya, mangsa terus mengikut “bersiar-siar dan mendapati diri ditinggalkan tanpa pakaian di tepi jalan”. Mungkinkah dia terkena pukau? Mungkinkah Dr Arjuna yang berasal dari Jogjakarta itu juga ada ilmu pukau? Cempaka beristighfar. Mengapalah fikirannya boleh merayau sejauh itu? Tidak baik dia bersangka buruk terhadap orang yang bergelar guru padanya.

Entahlah, barangkali dia begitu terkesan dengan layanan baik Dr Arjuna padanya. Sejak akhir-akhir ini, Cempaka perasan Dr Arjuna begitu berlemah lembut semasa berbicara. Kerap Cempaka terperasan Dr Arjuna mencuri pandang ke arahnya semasa dia membuat catatan. Hari ini, cara Dr Arjuna memandang, tersenyum dan mengusik terasa begitu romantis.

Semasa melangkah di sebelah Dr Arjuna menuju ke kereta, Cempaka terasa mereka pasangan sepadan dari segi ketinggian. Selama ini memang agak sukar untuk mencari lelaki yang lebih tinggi darinya. Malah Lukmanulhakim pernah mengatakan, Cempaka mesti mengikut jejak langkah Nicole Kidman yang tidak pernah berkasut tumit tinggi sepanjang bergelar isteri Tom Cruise!

Mungkinkah ini dikatakan cinta pandang pertama? Cinta yang tidak ada sebarang tanda dan tiba-tiba terasa membakar dada! Mungkinkah dia terlalu terbawa-bawa kisah tragis dalam perjalanan cinta Amir Hamzah dan Ilik Sundari sehingga memberi kesan ke dalam jiwa? Mungkinkah dia terlalu empati terhadap Tengku Kamaliah yang terpaksa “bermadu secara maya dengan bayangan Ilik” sehingga membuat hatinya bergelora?

Tiba-tiba Cempaka teringat, selama ini dia memang rajin melakukan solat istikharah. Untuk apa jua perkara yang mubah, dia akan menunaikan solat istikharah. Memang selepas neneknya meninggal, dia lebih percayakan istikharah. Semasa mendapat keputusan SPM, dia melakukan istikharah agar dapat membuat keputusan melanjutkan pelajaran ke luar negara atau memasuki tingkatan enam.

Daripada 10 orang yang ditanya, sembilan orang mengatakan dia menolak tuah jika memasuki tingkatan enam. Seorang itu pula hanya duduk di atas pagar – Lukmanulhakim menyuruhnya berfikir masak-masak, menerima boleh menolak pun boleh. Namun Lukmanulhakim nampak sangat gembira apabila Cempaka akhirnya membuat keputusan melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam di sekolah yang sama.

Semasa bapanya meninggal dunia, Cempaka merasakan hikmah solat istikharahnya telah terserlah. Jika dia berada di luar negara pasti dia menyesal kerana tidak dapat menatap wajah bapa yang dirinduinya itu buat kali terakhir. Kini, perasaan bersyukurnya kian melimpah ruah kerana dia sedar bidang sastera amat berkait rapat dengan cita-cita asalnya. Dia ingin menyumbang bakti kepada nusa dan bangsa melalui pembangunan sastera dan budaya.

Sebelum membuat keputusan melaporkan perbuatan Kasturi pada polis, Cempaka juga melakukan istikharah. Pada malam itu dia mimpikan Lukmanulhakim. Sebaik bangun tidur, dia terus menelefon Lukmanulhakim dan alangkah bersyukurnya dia kerana Lukmanulhakim tidak bertugas di luar Kuala Lumpur. Lukmanulhakim segera datang ke rumah sewa dan menemaninya membuat laporan polis.

Cempaka membuat keputusan merahsiakan kekerasan fizikal yang pernah dilakukan Kasturi terhadapnya. Cempaka juga memadam semua mesej ugutan yang mengandungi perkataan “rogol”. Bagi Cempaka , perkara itu amat mengaibkan maruahnya sebagai seorang perempuan. Hatinya terasa tenang selepas membuat laporan itu. Cempaka yakin itu adalah kesan positif melakukan solat istikharah.

Mengapa dia tidak pernah melakukan solat istikharah berkaitan petunjuk jodoh? Barangkali masanya sudah tiba untuk dia melakukannya. Kalau dalam perkara-perkara yang kecil dia melakukan solat istikharah sepatutnya dalam soal jodoh, dia perlu lebih tekun memohon petunjuk Allah. Cempaka segera bangun mengambil wuduk. Dia melakukan solat istikharah pada malam tersebut. Namun tiada sebarang petunjuk sama ada mimpi atau alamat perasaan yang hadir. Yang ada hanya rasa gelisah yang tidak berkesudahan!

Keesokannya, dengan hati berdebar-debar, Cempaka mengunjungi bilik Dr Arjuna. Masih ada sedikit lagi bahan yang perlu dirujuk daripada buku N.H. Dini. Tentang pertemuan Maria Ulfah dan Tahura pada hari Amir Hamzah diiktiraf sebagai Pahlawan Nasional pada November 1975 kerana merintis pemakaian bahasa Indonesia di waktu orang lain mempergunakan bahasa Belanda.

Atau dia yang sengaja mencari alasan untuk datang lagi ke bilik lelaki yang telah membuatkan dia gelisah semalaman? Entah mengapa dia berdoa agar Dr Arjuna tiada di biliknya. Tetapi doanya tidak kesampaian. Semasa dia tiba, Dr Arjuna sedang tekun membaca.

“Jangan ditutup pintu itu. Kita bisa dituduh berselingkuh nanti!” gurau Dr Arjuna sewaktu Cempaka melangkah masuk. Cempaka memberi salam dan terus menghampiri meja rujukan. Dia terkejut kerana terdapat bingkai kaca berikat reben biru mengandungi salah satu sajak daripada antologi “Nyanyi Sunyi”!

“Mungkin tidak terlalu awal untuk saya mengucapkan selamat ulang tahun ke-26,” ujar Dr Arjuna sambil tersenyum. Cempaka teringat, ulang tahun kelahirannya seminggu lagi.

Biasanya setiap tahun, orang pertama yang akan mengucapkan “Selamat Hari Lahir” ialah Lukmanulhakim. Mereka berkongsi bulan kelahiran yang sama iaitu Mac. Dia lahir 25 haribulan manakala Lukmanulhakim pada 27 haribulan. Selalunya mereka saling bertukar ucapan. Nampaknya pada tahun ini, sudah ada orang lain mendahului Lukmanulhakim.

Cempaka membelek-belek bingkai kaca di atas meja. Dia tidak perlu bertanya bagaimana Dr Arjuna mengetahui ulang tahun kelahirannya. Semua pensyarah mempunyai butiran peribadi pelajar termasuk nombor kad pengenalan. Kad pengenalan zaman sekarang memang tidak boleh menyimpan rahsia umur seseorang. Cempaka tidak pasti dia sudah mengucapkan terima kasih atau belum. Hatinya terasa terlalu berdebar saat itu.

“Semoga tahun ini Cempaka akan menemui seorang lelaki yang cintanya seperti Amir terhadap Ilik,” ujar Dr Arjuna dengan wajah begitu tenang.

Tahun ini? Lelaki yang cintanya seperti Amir terhadap Ilik? Siapa lagi yang tahu betapa mendalamnya perasaan cinta Amir terhadap Ilik kecuali dia dan Dr Arjuna! Cempaka berasa semakin gementar. Mungkinkah Dr Arjuna dapat mengesan perubahan perasaannya?

“Kenapa sajak ini yang Dr pilih untuk hadiah hari jadi saya?” Cempaka mengerah seluruh kekuatan diri untuk melontarkan pertanyaan itu.

“Karena N.H. Dini berpendapat, cinta yang Amir berikan kepada Ilik adalah mimpi setiap wanita,” balas Dr Arjuna. Cempaka terkesima.

Apakah maksud hadiah ulang tahun kelahiran itu? Apakah makna kata-kata Dr Arjuna itu? Adakah Dr Arjuna juga sudah jatuh cinta padanya? Cempaka terasa seperti menyimpan garam dalam air, menyimpan madu dalam raga. Segala-galanya tidak kena pada tempatnya. Dia seakan tidak mampu bertentang mata dengan Dr Arjuna. Dia segera berlalu. Dia ada mendengar Dr Arjuna memanggil namanya tetapi dia terus melangkah. Di surau, air matanya tumpah. Ironisnya, dia sendiri tidak tahu mengapa dia menangis!

“Menurut Kemala, sajak-sajak Prof Siti di dalam Daun-Daun Muda mempunyai persamaan dengan sajak-sajak Kazuko Shiraishi dalam Burning Meditation and Other Poems. Mereka mengungkapkan masalah kewanitaan dalam hubungannya dengan cinta berahi. Yang membezakan mereka mungkin oleh latar budaya keMelayuan bagi Prof Siti dan keJepunan bagi Shiraishi.”

“Daripada kedua-dua peny
ajak ini, kita dapat merasakan kuasa cinta yang menjadi faktor utama penyair dapat menikmati kehidupan. Menurut falsafah Plato, sang penyair adalah manusia yang mengalami cinta. Tanpa cinta, tidak mungkin sajak-sajak indah dapat dihasilkan oleh Prof Siti dan Shiraishi,” ujar Nur Sandera mengakhiri pembentangan eseinya.

Nur Sandera memandang ke arah Cempaka dengan wajah hairan. Cempaka sudah berjanji untuk duduk di hadapan sekali sebagai tanda sokongan moral. Tetapi sebaliknya dalam tutorial petang itu, Cempaka memilih duduk di bangku paling belakang.

“Sila bandingkan curahan perasaan cinta terhadap Allah antara Prof Siti dengan Amir Hamzah,” pinta Dr Arjuna. Wajah Nur Sandera kelihatan pucat. Dia tidak menjangka akan mendapat soalan sedemikian rupa.

“Maaf Dr. Saya tak ada idea,” ujar Nur Sandera tersipu-sipu.

“Wah, sebentar tadi kamu bisa membanding Prof Siti dengan Shiraishi. Gombak dengan Tokyo begitu jauh. Amir Hamzah di Sumatera kan lebih dekat. Mengapa tidak kenal tetangga sendiri? ” sinis benar kata-kata Dr Arjuna. Nur Sandera hanya mampu menahan rasa.

“Cempaka, kamu yang buat kajian tentang Amir Hamzah. Pasti ada maklumat yang boleh dikongsikan. Silakan bantu.” Cempaka mengangkat muka. Dr Arjuna memandangnya dengan mata mengharap. Dia memang ada menumpang membaca bahan-bahan rujukan yang digunakan oleh Nur Sandera. Pernah juga dia membanding secara sepintas lalu keistimewaan Prof Siti dan Amir Hamzah. Mahu tidak mahu Cempaka melangkah ke depan.

“Amir Hamzah merupakan salah seorang penyair yang diminati oleh Prof Siti. Amir ada menulis sajak bertajuk “Doa” manakala Prof. Siti menulis sajak “Memasuki Kebun Arif”. Amir Hamzah mencurahkan perasaan cintanya kepada Allah dengan menggunakan orang pertama tunggal iaitu “aku” manakala Prof Siti lebih selesa memilih orang ketiga tunggal iaitu “kami”. Kedua-dua penyair hebat ini mengeksploit unsur alam untuk menyampaikan mesej. Pada pendapat saya, Prof Siti lebih berjaya bermain dengan bahasa alam berbanding Amir Hamzah. Barangkali kerana beliau juga seorang pelukis.”

Dr Arjuna memandang Cempaka dengan perasaan kagum. Nur Sandera tersenyum tanda terhutang budi. Kawan-kawannya bertepuk tangan. Cempaka kembali ke tempat duduknya. Dia terasa seakan tingkalak tidak menghadap mudik, lukah tidak menghadap hilir. Dia benar-benar ingin lari daripada pandangan mata yang sedang mengepungnya.

Harian Metro

Lakonan 3 Terbaik

24 Feb

Oleh Norhadiani Baharom
yanie@hmetro.com.my

Rap

BINTANG yang mencipta nama melalui filem Titanic, Kate Winslet, 33, sekali lagi menepati ramalan apabila berjaya meraih anugerah Aktres Terbaik di Anugerah Academy ke-81 yang berlangsung di Kodak Theatre, Los Angeles, semalam.

Mempertaruhkan lakonan cemerlangnya menerusi filem The Reader, Kate sebelum ini pernah melakar kejayaan dalam kategori sama menerusi filem Revolutionary Road, melalui Anugerah Golden Globe ke-66 dan Bafta yang turut dianjurkan baru-baru ini.

Kejayaan Kate itu sekali gus mengetepikan calon finalis hebat lain iaitu Anne Hathaway (Rachel Getting Married), Angelina Jolie (Changeling) dan Melissa Leo (Frozen River). termasuk Meryl Streep yang mempersembahkan lakonan cukup berkesan menerusi filem Doubt.

Kehadiran Meryl dianggap pencabar terdekat Kate memandangkan keberkesanan pelakon ‘senior’ yang pernah dicalonkan dalam Anugerah Academy sebanyak 15 kali.

Kate menerima trofi kemenangannya yang disampaikan lima daripada 80 pemenang Aktres Terbaik Anugerah Academy antaranya Sophia Loren, Nicole Kidman, Shirley MacKaine, Marion Cotillard dan Halle Berry.

Bagi kategori lelaki, bintang utama filem romantik cinta epik The Curious Case Of Benjamin Button, Brad Pitt yang disebut-sebut mempunyai peluang cerah untuk membawa pulang trofi Aktor Terbaik terpaksa akur dengan keputusan juri yang berpihak kepada aktor versatil, Sean Penn.

Bekas suami kepada penghibur antarabangsa, Madonna, yang dikenali sebagai pelakon berkarakter itu memberi persembahan cemerlang menerusi filem Milk sebagai pejuang politik yang mempunyai kecenderungan dalam hubungan sejenis.

Selain Brad Pitt, Sean Penn berjaya mengetepikan Richard Jenkins yang membintangi The Visitor, Frank Langella (Frost/Nixon) dan Mickey Rourke (The Wrestler).

Anugerah berprestij yang dihoskan buat pertama kali oleh pelakon kelahiran Australia, Hugh Jackman, sudah pasti menjadi malam paling bermakna buat pengarah Slumdog Millionaire iaitu Danny Boyle yang dipilih sebagai Pengarah Terbaik serta seisi pelakon dan tenaga produksi yang terbabit.

Filem bajet rendah yang menerima 10 pencalonan itu merangkul lapan anugerah dan diiktiraf sebagai Filem Terbaik.

Ini termasuk tujuh lagi anugerah iaitu Skor Muzik Terbaik, Lagu Terbaik, Suntingan Filem Terbaik, Sinematografi Terbaik, Skrip Terbaik, Lakon Layar Adaptasi Terbaik dan Adunan Bunyi.

Filem mengisahkan seorang budak lelaki yatim piatu di Mumbai yang membesar dengan penuh kepayahan namun, kehidupannya berubah selepas memenangi program gameshow Who Wants To Be A Millionaire versi India, sebelum ini pernah memenangi 11 anugerah peringkat antarabangsa.

Tujuh daripadanya, termasuk Filem Terbaik digondol menerusi British Academy Film Awards (Bafta). Manakala Filem Terbaik, Pengarah Terbaik, Lakon Layar Terbaik dan Skor Muzik Terbaik diperoleh ketika menyertai Anugerah Golden Globe ke-66.

Sementara itu, filem The Curious Case Of Benjamin Button arahan David Fincher yang mendapat 13 pencalonan sekadar meraih tiga anugerah, Kesan Visual Terbaik, Pengarah Seni dan Mekap Terbaik.

Majlis dilimpahi kilauan cahaya dan diadakan dalam suasana cukup meriah dan berprestij itu, bagaimanapun bertukar menjadi sayu tatkala ibu, bapa dan adik kepada mendiang, Heath Ledger, naik ke pentas.

Bagi menerima trofi Aktor Pembantu Terbaik yang dimenangi pelakon muda berbakat itu menerusi filem Batman-The Dark Knight.

Kemenangannya itu, memahatkan sejarah menjadi aktor kedua selepas Peter Finch yang menerima Oscar untuk filem Network pada 1976 selepas kematiannya.

Pelakon dan model jelita kelahiran Sepanyol, Penelope Cruz mengungguli kategori Aktres Pembantu Terbaik.

Penghormatan turut diberikan kepada pelakon, pengarah, penulis dan penerbit, Jerry Lewis yang diperkenalkan menerusi siri My Friend Irma pada 1949 apabila menerima anugerah khas ‘The Jean Hersholt Humanitarian’.

Pemberian trofi ini dinilai berdasarkan kejayaan peribadi dan sumbangan pelakon atau penggiat seni kepada masyarakat.

Jerry Lewis yang turut dikenali sebagai pelakon komedi cukup aktif dalam -persatuan kebajikan dan kemanusiaan khususnya membabitkan kanak-kanak.

Atur cara malam itu dihangatkan lagi dengan persembahan Beyonce Knowles, John Legend dan Queen Latifah.

KEPUTUSAN ANUGERAH ACADEMY KE-81

1. Filem Terbaik – Slumdog Millionaire

2. Pengarah Terbaik – Danny Boyle (Slumdog Millionaire)

3. Aktor Terbaik – Sean Penn (Milk)

4. Aktres Terbaik – Kate Winslet (The Reader)

5. Aktor Pembantu – Heath Ledger (The Dark Knight)

6. Aktres Pembantu – Penelope Cruz (Vicky Cristina Barcelona)

7. Filem Luar Terbaik – Departures (Jepun)

8. Filem Animasi Terbaik – WALL-E

9. Lakon Layar Adaptasi – Simon Beaufoy – Slumdog Millionaire

10. Lakon Layar Asal Terbaik – Dustin Lance Black (Milk)

11. Pengarahan Seni – The Curious Case of Benjamin Button

12. Sinematografi – Slumdog Millionaire

14. Suntingan Bunyi – Slumdog Millionaire

15. Suntingan Terbaik – Slumdog Millionaire.”

16. Skor Asal Terbaik – A R Rahman (Slumdog Millionaire)

17. Lagu Asal Terbaik – Jai Ho (A.R. Rahman dan Gulzar/Slumdog Millionaire)

18. Mekap Terbaik – The Curious Case of Benjamin Button

Harian Metro

Kate Winslet Nearly Missed Out 'the Reader' Role

20 Feb

LOS ANGELES : Actress Kate Winslet almost missed out on her Oscar nominated role in post-World War Two drama “The Reader” as producers feared she was too busy filming “Revolutionary Road” to accept the role.

Also Winslet was not the first choice for the role of former concentration camp guard Hanna Schmitz. According to Harvey Weinstein, whose company was behind the critically acclaimed picture, producers spoke to three other actresses before turning to Winslet.

Nicole Kidman who originally signed on for the role was forced to withdraw after she fell pregnant with her daughter, Sunday Rose, who was born last year.

Producers then turned to Marion Cotillard and Naomi Watts, before director Stephen Daldry suggested Winslet for the lead.

“Before Kate came onboard, Anothy Minghella, myself and Scott Rudin (producer) had a conversation,” Weinstein said. “I said ‘Scott, she’s got Revolutionary Road. I think we should have insurance.'”

“I had Marion Cotillard, the French actress, go to Germany and shoot a screen test. She was great. Then we contacted Naomi Watts. She’s available. Then we redid the conversation and said these people are available. (But) Stephan Daldry wanted to work with Kate,” Weinstein said.

Winslet is the strong favorite to win best actress honours at the 81st Academy Awards, where she is nominated alongside Meryl Streep (“Doubt”), Anne Hathaway (“Rachel Getting Married”), Angelina Jolie (“Changeling”) and Melissa Leo (“Frozen River”).

The 33-year-old, the youngest actor to receive six Oscar nominations, was previously nominated for her roles in “Sense and Sensibility”, “Titanic”, “Iris”, “Eternal Sunshine of the Spotless Mind” and “Little Children”.

If she bags the Oscar this Sunday, she will officially end the hunt for the elusive trophy that had already slipped out of her hand five times.

– CNA/km

Channel News Asia

Rezeki Kate Winslet

17 Jan

Susunan Zaidi Mohamad
zaidim@bharian.com.my

Kate Winslet dan suami tersayang.

Heroin Titanic akui suami banyak bantu aktres terbaik Golden Globes

PERMULAAN 2009 yang cukup membanggakan buat Kate Winslet, 33, untuk terus meluncurkan kerjaya seninya apabila tarikh keramat 12 Januari lalu memberikan kejayaan berganda buat aktres kelahiran England ini apabila dinobatkan sebagai Aktres Terbaik (menerusi filem Revolutionary Road) dan Aktres Pembantu Terbaik (filem The Reader) dalam Anugerah Golden Globes ke-66.

Kemenangan hebat dan cukup mengesankan untuk kategori Aktres Terbaik apabila Winslet memadamkan impian pelakon hebat Hollywood seperti Meryl Streep, Anne Hathaway dan Angelina Jolie.

Malahan kebanyakan akhbar di Britain menganggap kemenangan Kate dalam anugerah yang setaraf dengan Academy sebagai pencapaian paling membanggakan untuk negaranya kerana kategori Aktres Terbaik ini selalunya dikuasai aktres dari Amerika. Lihat sajalah pada senarai pencalonan bagi kategori ini, semuanya dari negara Uncle Sam.

Hakikatnya selepas sekian lama memperhambakan diri di dalam bidang seni, tuahnya kali ini di dalam Golden Globe memberi lembaran baru yang boleh dibanggakan.

“Perasaan untuk menang dalam anugerah ini memang sentiasa ada. Itu saya tidak nafikan sama sekali.

“Kadang-kadang saya berasakan datang ke majlis ini bukan sekadar untuk tunjuk muka semata-mata, kemudian tengok orang lain naik ke pentas ambil trofi kemenangan.

“Lalu saya terfikir, kenapa tidak pada satu hari nanti saya pula yang naik ke pentas diumumkan sebagai pemenang dan mengambil trofi,’ katanya ketika dipetik dari portal hiburan mlive.com.

Bukan tidak pernah dicalonkan dalam acara anugerah berprestij itu, bahkan sudah lima kali namanya menjadi calon pemenang kategori ini menerusi filem Sense And Sensibility ( 1995), Titanic (1997), Iris (2001), Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) dan Little Children (2006).

Mula hangat menempa nama dan menjadi fenomena menerusi filem penuh tragik, Titanic arahan James Cameron dengan gandingan hero, Leonardo Dicaprio, mereka sekali lagi dipertemukan menerusi filem Revolutionary Road arahan suaminya sendiri, Sam Mendes.

Winslet mula memacu kerjayanya sebagi pelakon TV sejak tahun 1991 dan mula berlakon filem pada tahun 1994 berjudul Heavenly Creatures memegang watak Juliet Hulme. Peluang berlakon di bawah arahan suami sendiri bagaikan mimpi indah yang menjadi kenyataan yang cukup berbaloi.

“Saya memang sudah lama memendam perasaan untuk memegang peranan wanita yang rumit bernama April Wheeler seperti di dalam filem Revolutionary Road dan tidak sangka suami saya sendiri mampu menjayakan impian saya itu. Jika ada peluang lagi untuk berlakon di bawah arahannya, saya sedia menanti dengan tangan terbuka.

“Terima kasih kepada ‘sayang’ kerana mengarahkan filem ini dan terima kasih juga kerana ‘membunuh’ kami setiap hari dan kami sangat seronok dapat berlakon di dalam filem yang mengerikan ini,” katanya sambil merujuk ‘sayang’ tu kepada suaminya, Sam Mendes.

Mengintai kehidupan peribadi, Mendes adalah suami kedua yang dikahwininya sejak 2003 hingga sekarang dan dikurniakan seorang anak lelaki, Joe Alfie Winslet Mendes pada 22 Disember 2003 di kota New York.

Suami pertamanya adalah seorang pengarah, Jim Threapleton dan dikurniakan seorang anak perempuan, Mia Honey. Selepas bercerai pada 2001, Winslet mula menjalinkan hubungan dengan suaminya kini, Mendes dan mereka sepakat berkahwin pada 24 Mei 2003 di sebuah pulau, Anguilla di Caribbean.

Sebelum melalui fasa bahagia ini, Winslet pernah menjalinkan cinta dengan pelakon dan penulis, Stephen Tredre sewaktu di set penggambaran drama Dark Season.

Ketika itu, mereka sepakat berpindah ke London. Selepas selesai penggambaran filem Titanic, Tredre disahkan meninggal dunia kerana sakit kanser tulang. Kerana menghadiri majlis pengebumian mendiang Tredre di London, Winslet tidak berada di Tayangan Perdana Titanic yang sepatutnya dihadirinya.

Selepas berduka dengan kisah kematian Tredre, Winslet memulakan hubungan barunya dengan Rufus Sewell.

Selain berlakon, Winslet turut berbakat sebagai penyanyi dan pernah memenangi anugerah Grammy pada 2000 menerusi kategori ‘Best Spoken Word Album For Children’ untuk album Listen To The Storyteller. Winslet pernah menyanyikan lagu single seperti What If daripada album runut bunyi, Christmas Carol: The Movie. Winslet juga pernah menyanyikan lagu Sono Andati untuk filem lakonannya Heavenly Creatures.

PROFIL: Nama penuh: Kate Elizabeth Winslet

Nama komersial: Kate Winslet

Tarikh lahir: 5 Oktober 1975

Umur: 33 tahun

Tempat lahir: Reading, Berkshire, England

Berkahwin kali pertama dengan Jim Threapleton dan kemudiannya selepas bercerai, berkahwin kali kedua dengan Sam Mendes

Anak: Mia Honey (perkahwinan pertama) dan Joe Alfie Winslet Mendes (perkahwinan kedua).

INFO: Untuk kategori Aktres Pembantu Terbaik Golden Globe ke-66, Winslet membenamkan impian pelakon Penelope Cruz, Amy Adams dan Marisa Tomei.

Drama sulung lakonannya ialah Dark Season di stesen BBC.

Berat badannya pernah naik mendadak, namun sejak kebelakangan ini Winslet sudah tampil kurus lagi bergaya. Winslet sendiri pernah berkata yang dia tidak mahu membiarkan ‘karma’ Hollywood yang sering menjadikan selebriti wanita yang cantik dan kurus sebagai keutamaan, mengawal berat badannya sendiri.

Majalah QQ (Gentleman Quarterly) edisi Britain 2003 pernah menampilkan Winslet sebagai penghias muka depan, namun perubahan ketara dilakukan pihak majalah itu demi menampakkan sisi kurus dirinya berbanding berat badan asalnya yang agak berisi. Bagaimanapun, Winslet memberitahu perubahan itu dilakukan bukan atas kehendaknya sendiri, sebaliknya atas inisiatif majalah itu. Akhirnya, pihak majalah itu memohon maaf berhubung isu itu.

Pernah ditawarkan watak utama di dalam filem Moulin Rouge yang mana akhirnya Nicole Kidman berjaya memegang peranan itu.

Ibu bapanya, Sally Ann dan Roger John Winslet, juga pelakon.

Berita Harian