Archive | February, 2005

Perempuan Gatal – Watak Idaman Fasha Sandha

21 Feb

Oleh KHADIJAH IBRAHIM


Fasha Sandha.

SALAH seorang pelakon pelapis yang sering mendapat perhatian ramai ialah Nur Fasha Sandha Hassan. Sejak membabitkan diri dalam bidang seni lakon tiga tahun lalu, Fasha jarang dikaitkan dengan cerita-cerita sensasi.

Kekadang peminat ingin juga mengetahui kisah cinta Fasha. Mana mungkin gadis jelita sepertinya tidak ada teman lelaki.

Namun setiap kali soalan tentang teman lelaki dibangkitkan, pelakon yang bakal menyambut hari lahir ke-21 pada 28 Mac ini, bijak mengelak. Dengan lemah lembut dia akan berkata, boleh tak kita bercakap pasal karier sahaja. Mati kutu dibuatnya bila berbicara soal cinta dengan Fasha.

Tapi bagaikan kata pepatah, ada masanya pelanduk juga kekadang terlupakan jerat namun jerat tidak mungkin melupakan pelanduk. Justeru pada satu pertemuan baru-baru ini, pelakon cantik ini secara tidak langsung mengakui dia sudah pun ada teman lelaki.

Heboh cerita, sudah ada seseorang di hati Fasha.

Fasha: (Tersenyum) Iyake? Bukan artis. Memang dia dalam bidang ini juga tapi di belakang tabir.

Pandai simpan rahsia.

Fasha: Baru tiga tahun. Saya anggap hubungan kami masih di peringkat mengenali hati budi walau sudah diketahui keluarga.

Tiga tahun mengenali, masih belum tahu hati budi?

Fasha: Masih terlalu awal untuk saya menjadi seorang isteri dan ibu. Saya baru nak masuk 21 tahun bulan depan. Banyak perkara yang perlu saya lakukan untuk masa depan. Entahlah mungkin saya akan kahwin sebelum usia 38 tahun. Apa pun sekarang ini saya belum terfikir soal kahwin.

Jadi apa perancangan Fasha?

Fasha: Kalau ada peluang saya nak sambung belajar dalam bidang penyiaran. Sudah lama saya idam untuk buat kursus ini. Tapi bila tiba waktu untuk mendaftar saya dapat projek berlakon yang bagus. Apa pun saya tetap berazam akan sambung belajar satu hari nanti sebab saya nak jadi seorang artis yang berilmu.

Bagaimana kehidupan seorang gadis seperti Fasha yang berjauhan dengan keluarga?

Fasha: Saya tidak pernah mengambil kesempatan di atas jarak kami yang jauh itu. Setiap pagi saya mesti telefon atau hantar SMS, memberitahu ibu aktiviti saya hari itu. Tidak lama lagi usia saya akan meningkat. Menjadi 21 tahun dan saya harap saya akan menjadi wanita yang lebih matang. Saya ingin perbaiki kelemahan diri dan selagi saya masih belum bersuami, keluarga adalah tempat saya mengadu.

Apa azam Fasha sebagai pelakon?

Fasha: Saya mempunyai sasaran sendiri bila menceburi bidang lakonan ini. Sekarang ini saya perlu bekerja keras untuk mengumpul wang bagi membeli rumah untuk keluarga sama ada di kawasan Ampang atau Damansara. Insya-Allah kalau ada rezeki mungkin pertengahan tahun ini dapatlah saya miliki rumah sendiri hasil kerja berlakon selama ini.

Aktiviti terbaru?

Fasha: Saya akan menjalani penggambaran filem Gong terbitan Grand Brilliance Sdn. Bhd., selama sebulan di Jogjakarta, Indonesia. Saya akan berada di sana bersama Jehan, Faizal, Sharifah Sofia dan Elyana. Gong adalah filem seram arahan Sandosh Kesavan.

Fasha sering diberi watak utama dalam filem, tidakkah ia memberi tekanan pada Fasha yang masih baru dalam bidang lakonan?

Fasha: Nak kata tekanan, semua kerja ada tekanan. Tapi kalau tidak cuba, macam mana saya tahu bakat sendiri. Setakat ini saya bersyukur kerana mendapat kepercayaan pengarah untuk membawa watak utama. Tapi saya perlu bekerja keras membuktikan bahawa saya mampu memikul tanggungjawab yang diberi.

Watak yang ingin Fasha lakonkan?

Fasha: Watak perempuan gatal. Bagi saya kalau dapat bawa watak yang bertentangan dengan peribadi, itu adalah cabaran. Sehingga kini saya masih lagi menanti watak sebegitu. Namun saya gembira kerana kebanyakan filem atau drama memberi peluang untuk saya mencuba pelbagai watak.

Utusan Malaysia

Advertisements

Ash On NDTV

18 Feb


Ash on NDTV

AMERICA’S LONGEST running show, 60 Minutes, debuts on NDTV Profit. The first broadcast, to be aired on Feb. 20, 10 p.m., will have Aishwarya Rai who will answer all kinds of quick posers. The show also boasts of never-seen-before footage of Aishwarya, including baby pictures.


Hindu On Net

Vivek Oberoi To Adopt Karaikal Village

16 Feb


Vivek Oberoi to adopt Karaikal village

By Our Staff Reporter

PONDICHERRY,

FEB. 15.

After Cuddalore it is Pattinacherry in Karaikal to benefit from actor Vivek Oberoi’s munificence.

The Pondicherry Chief Minister, N. Rangasamy, today told The Hindu that the actor planned to adopt the village, which was badly affected by the tsunami.

The actor was in Pondicherry this evening and went around various locations, including the Pondicherry beach, the new beach area, the French War Memorial and the Kargil memorial.

The Lt. Governor, M.M. Lakhera and Mr. Rangasamy took him around to various locations.

Mr. Lakhera said “he is planning to help in reconstruction of the village and wants to set up a mini hospital, a computer centre and do something for their (fishermen’s) livelihood. We will be going to Karaikal tomorrow to see the place and discuss everything.

They were today looking for a location for a tsunami memorial”.

Mr. Vivek Oberoi said he wanted to do something for Pondicherry State, but refused to divulge further details.


Hindu On Net

Kirilenko — A Compact Version Of Sharapova

12 Feb


Kirilenko — a compact version of Sharapova

By Vijay Parthasarathy


RUSSIAN LEGACY: Maria Kirilenko not only shares her first name with Sharapova but there is also a lot in common in their style of play. — Photo: P.V. Sivakumar

HYDERABAD,

FEB. 11

. This is possibly what J.R.R. Tolkien might have written about were he an Indian, and a tennis fan — and, well, a lot more imaginative. Granted, that’s one conjunction too many; but hobbits seem more real in comparison to what’s happening at the moment.

Women’s tennis in India is at the moment brazenly living out its wildest fantasy. Almost impossibly — and in the process unashamedly countering any attempt to downplay the hype surrounding her — Sania Mirza has become the first Indian to enter the final of a WTA tournament anywhere in the world.

That she managed the feat in her hometown does her no discredit. Her opponent in Friday’s semifinal was no pushover. Maria Kirilenko is, admittedly, a lesser-known member of that superhuman tribe of athletes mainly found to inhabit tennis courts in Russia (and the occasional one in Florida); but at number 82 she is ranked 50 places above the Indian, and was a finalist in Hyderabad last year.

Ordinarily, these details would have conspired against any local favourite and the pressure would have caused the player in question to disintegrate like apple crumble. Yet, Sania won in straight sets.

This was Sania’s first win against a Russian ranked in the top 100, and while she has a long way to go before making the top rungs you suspect over the next few months she’s going to bump into a few more players matching that description.

Overwhelming presence

You could compare the overwhelming Russian presence in women’s tennis to something like a sleek TGV rake with tiny gaps between bogies. Elena Dementieva made two Grand Slam finals as three of the last four were won by Russians — that’s if you don’t get Australian Open men’s champion Marat Safin into the picture. Eight of them are in the top 20 and seven more rank inside the top 100.

At the head of this train is Wimbledon champion Maria Sharapova, who is at once tennis engine and teenage diva; she is followed by her fellow Grand Slam winners, Svetlana Kuznetsova and Anastasia Myskina, and as you move down the only name missing is ironically Anna Kournikova, who it could be argued started the Russian wave in the first place. Kirilenko stands right at the end of the line, the 15th and last bogie as it were.

On-court, the lowest-ranked Russian in the top 100 looks like a compact version of Sharapova, the highest-ranked one. There’s not much of a facial resemblance; but the 18-year-old is lanky and, like the world number three, wears her hair in a pony-tail that falls out of the back of her cap. Kirilenko has also picked up Sharapova’s more infectious mannerisms: she touches the bridge of her nose just before serving, and the serve action itself is as graceful; she fiddles with the racquet with her back towards her opponent, between points. To complete the mapping Kirilenko even grunts — though less often and more self-consciously.

She’s got a decent two-handed backhand, and a dropshot that is so wicked it would put Cinderella’s stepmother to shame. What she lacks are Sharapova’s height and power. Kirilenko’s groundstrokes aren’t weak by any stretch; but she rarely finds the pass and needs to back her returns with better angles. The 5 feet 9 inches tall Kirilenko has a relatively weak overhead, which limits her efficiency at the net: her opponent merely needs to lift the ball and deposit it a foot ahead of the baseline.

Good friends

The 17 year-old, Florida-based Sharapova is clearly a huge inspiration for some of these Russians. Kirilenko is, incidentally, good friends with Sharapova, and they won the doubles title together at Birmingham last season.

Sania cannot match most of the Russian crowd, at least not yet; and next to their mean-machine she must feel like she is riding a dumpy goods train. But just now the Indian teenager is playing with the confidence of a con-artiste, and clearly she’s tricked her own mind into believing she’s already a top 50 player. The match against Serena has helped her mature as a player and, as a person, made her more impudent. There is no question of reputations preceding anyone and, to borrow that glib cricketing clich
, she now plays the ball purely on its merit.

To be honest, cat-calls here have interfered with her opponents’ concentration as they served; but Sania is dismissive on that account. “Although the crowd is on my side, the noise distracts me too; I don’t think I’m hard of hearing,” Sania said at her post-match press conference.

Still, it will be interesting to see if the Indian can maintain her consistency abroad. Of course, that’s not as exciting as finding out Tolkien’s ghost is, in fact, dying to apply for an Indian passport.


Hindu On Net

Banyan Launches Outreach Programme

9 Feb


Banyan launches outreach programme

By Our Staff Reporter


Film actor and social activist, Vivek Oberoi, interacts with inmates of Banyan during the launch of rural Outreach programme on Tuesday. — Photo: Vino John

CHENNAI,

FEB. 8.

In a bid to reach out to the rural community, the Banyan, a non-governmental organisation, launched an outreach programme today.

The programme envisages a three-pronged model: setting up a public health centre in Kovalakuppam in Kancheepuram district; a resource and training centre for mental health professionals; and offering therapeutic space for women recovering from mental illnesses.

Supriya Sahu, Joint Secretary, Health and Family Welfare, said there were many myths and stigmas attached to mental illness, though it was an easily manageable disorder.

Although the number of psychiatrist in Tamil Nadu was the highest in India, there was still a shortage of psychiatrists in both the public and private sectors in the State.

Mental health programmes were being run in five districts of the State, she said.

The Editor-in-Chief, The Hindu , N. Ram, stressed the creation of social awareness on mental health through the media, pointing to the huge gap in the sector. He described the launch of the outreach programme as a “bold attempt and an outgrowth of the Banyan.” Vivek Oberoi, actor-activist, narrated his experiences in the tsunami-struck areas where people needed psychological help. Commending the Banyan team’s efforts, he suggested that the programme be replicated in other rural areas with the help of the corporate sector.

The Gandhi Peace Prize Winner, 1997, Gerhard Fischer, who is involved in rehabilitating leprosy patients in India, said that mentally ill patients needed support for rehabilitation and not mere sympathy. L. Lakshman, chairman of the Rane Group of Companies, hailed the Banyan’s efforts in helping the distressed.

V. Narayanan, trustee of Chennai Willingdon Corporate Foundation, wanted a plan drawn up to determine the causes of mental illness among poor women and steps taken for early detection of symptoms.

Balraj Vasudevan, managing director of TVS Autolec, handed over land documents to A. Ramakrishnan, editor, Anna Nagar Times, for setting up a public health centre. At present, about 380 inmates are being taken care of by the Banyan.


Hindu On Net

Intan Sarafina – Tertekan Jadi Pramugari

7 Feb

Oleh MUZLINA ABU BAKAR

Intan Sarafina.

INTAN Sarafina yang cukup popular dengan lagu Duhai Malam merupakan satu-satunya artis yang meninggalkan dunia glamor untuk menjadi pramugari.

Keputusan Intan Sarafina atau lebih mesra dipanggil Intan, meninggalkan dunia seni setelah habis kontrak dengan Warner Music untuk menjadi keluarga AirAsia telah mencetuskan satu fenomena baru dalam bidang pramugari.

Sebabnya sebelum ini tidak pernah ada artis yang menjadi pramugari!

Bermula pada Mei 2003, jadual kerja Intan berubah daripada penyanyi menjadi pramugari yang menjalankan tugas di awan biru.

Bagaimanapun kerjaya Intan sebagai pramugari tidak kekal lama kerana setelah lapan bulan bersama AirAsia, pada November lalu, Intan mengambil keputusan berhenti kerja!

Pada satu pertemuan dengan Utusan Malaysia baru-baru ini, Intan menceritakan suka duka pengalaman yang dilaluinya.

Kenapa setelah lapan bulan jadi pramugari, Intan berhenti kerja?

INTAN: Intan tak seronok terbang dan tugas pramugari tidak sesuai dengan jiwa Intan. Susah sebab tak boleh nak menyanyi lagi.

Semasa bersama AirAsia, maknanya Intan masih dapat undangan menyanyi?

INTAN: Ya…sekurang-kurang sebulan ada satu show.

Intan dikatakan bukanlah seorang pramugari yang baik kerana kononnya tidak mahu melayan penumpang. Intan malu kerana ada yang kenal Intan sebagai penyanyi. Betulke?

INTAN: Tidak betul. Intan tidak pernah malu menjalankan tugas melayan penumpang AirAsia ataupun menjual makanan ketika dalam penerbangan. Cuma masalahnya kadangkala ada penumpang yang juga merupakan peminat Intan mahu bergambar. Intan terpaksa memberi alasan kerana sedang bertugas.

Kenapa memberi alasan begitu?

INTAN: Sebenarnya Intan pernah terdengar cakap-cakap di kalangan petugas kabin yang tidak senang melihat penumpang meminati Intan dan mahu bergambar sama. Suara-suara sumbang itu seolah-olah mendakwa Intan cuba membayangi seniority mereka hingga menyebabkan penumpang lebih suka mendapatkan khidmat Intan.

Intan merasa tertekan dan kecewa sepanjang lapan bulan bekerja. Walaupun Intan sanggup mencuci tandas dalam pesawat untuk menyenangkan hati kawan-kawan tetapi Intan masih dipandang serong, hanya kerana Intan penyanyi dan masih ada yang meminati.

Sebab itu Intan letak jawatan pramugari?

INTAN: Ya…Intan rasa sangat tertekan .

Bagaimana kerjaya seni anda sekarang?

INTAN: Masih ada show. Paling kurang pun sebulan tu adalah satu show. Syukur alhamdulillah pendapatannya sama dengan sebulan gaji Intan di AirAsia.

Tak ada tawaran daripada syarikat rakaman?

INTAN: Ada tiga syarikat yang menawarkan Intan jadi artis mereka, tapi Intan belum buat keputusan.

Siapa lelaki yang temankan Intan ke mahkamah ketika Intan didakwa atas kesalahan trafik bulan lalu?

INTAN: Dia adalah teman istimewa Intan.

Sudah lama kenal?

INTAN: Semasa Intan bertugas sebagai pramugari dan sewaktu itu dia naik AirAsia dari KL ke Kuching, Sarawak.

Perancangan perkahwinan?

INTAN: Buat masa ini Intan dan dia belum merancang untuk berkahwin kerana kami masih kawan.

Powered by Utusan Malaysia

Noorkhiriah Bergaya Seksi Lepaskan Geram

3 Feb

Oleh: KHADIJAH IBRAHIM (ijah_pg@yahoo.com)

NOORKHIRAH.

MESKIPUN nama Noorkhiriah Ahmad Shapie, 29, tidak sepopular pelakon lain namun lakonannya tidak menghampakan. Dia mampu menjiwai setiap watak yang diberi. Noorkhiriah atau Noor adalah kategori pelakon yang berbakat dan bukan bersandar pada paras rupa.

Namun sejak akhir-akhir ini, Noor seakan mengikut jejak langkah artis yang tidak berbakat. Dia dilihat lebih senang menonjolkan diri dengan gaya seksi untuk menarik perhatian.

Kenapa sejak kebelakangan ini terlalu seksi bila muncul dalam majalah?

NOOR: Entahlah mungkin sekarang ini sudah berani sikit kot. Macam bergaya dalam majalah Mangga bila tengok balik, Noor sendiri hairan macam mana boleh jadi macam itu.

Apa yang membuatkan Noor sanggup bergambar begitu?

NOOR: Kalau nak tahu kat luar Noor memang seksi. Entahlah mungkin semasa fotografi dengan majalah Noor terlalu seronok hingga terlupa. Bila balik kampung, teruk jugalah Noor kena leter dengan mak, habis gambar itu mak koyakkan.

Maksudnya Noor tidak akan pedulikan tanggapan orang kerana fikirkan karier sahaja?

NOOR: Noor tidak boleh nak hipokrit. Noor tahu seksi tidak akan menjamin apa-apa. Noor tahu orang akan nilai kita dari segi pakaian tapi Noor lebih senang dengan cara Noor.

Apakah tujuan sebenar Noor bergambar begitu, adakah untuk mendapat peluang berlakon?

NOOR: Tidak. Sebenarnya Noor geram. Pernah sekali Noor dapat satu skrip yang menarik. Lepas itu adalah mulut-mulut yang cakap si Noor itu apa yang boleh ditonjolkan. Disebabkan sakit hatilah Noor lepas geram dengan cara begitu.

Lagipun selama ini Noor tidak pernah dapat komen apa-apa daripada orang ramai. Tak sangka bila bergaya begitu ada juga yang ambil kisah. Barulah Noor tahu kehadiran Noor dalam bidang ini ada juga pemerhati.

Betul ke khabarnya Noor sedang hangat bercinta dengan Corrie Lee , guru tari Akademi Fantasia tu?

NOOR: Noor dan Corrie Lee tidak bercinta la.

Apa komen Noor kerana ramai yang nampak Noor sering bersama Corrie Lee ?

NOOR: Kalau kata no komen macam mana?

Sejak bila rapat dengan Corrie Lee ?

NOOR: Kami mula rapat Julai tahun lepas sewaktu berlakon drama Rahsia Pohon Cemara di Cameron Highlands. Noor berlakon sebagai pembantu peribadi Sharifah Sofia sementara Corrie Lee jadi pengurusnya. Masa penggambaran kita orang tidak bercakap banyak. Lepas penggambaran barulah kita orang berhubung.

Pertama kali kita orang keluar berdua, September lalu pergi Mid Valley. Lepas itu memang kami sering keluar bersama tapi tidak ada declare apa-apa. Kalau kami bercinta, masalah akan timbul kerana perbezaan agama.

Bagaimana kalau Corrie Lee sanggup bertukar agama?

NOOR: Tak mungkin dan sekarang ini cukup sekadar Noor berkawan sahaja dengan dia. Kalau ada perasaan sayang itu tak taulah, tapi rasa-rasanya untuk bercinta dengan dia tidak mungkin.

Kalau kawan saja kenapa ke mana-mana mesti berdua?

NOOR: Noor tidak ada apa-apa dengan Corrie Lee. Masalahnya timbul salah faham kerana kalau Corrie Lee nak shooting dan tidak boleh pergi ambil skrip, dia akan kata bagi skrip tersebut pada Noor.

Maksudnya orang anggap Noor dan Corrie Lee couple?

NOOR: Itulah masalah kerana Noor dengan dia bukan kekasih. Macam mana tu. Sekarang ini biarlah masa dan takdir menentukan. Sebetulnya Noor dengan dia memang tidak ada apa-apa.

Apa yang menyebabkan Noor suka berkawan dengan Corrie Lee ?

NOOR: Dia ni jenis yang ambil berat tentang kawan-kawan. Kalau Noor tidak sihat dia yang lebih-lebih, tanya sudah pergi ke klinik atau belum.

Keluarga tahu Noor rapat dengan Corrie Lee?

NOOR: Mak Noor memang kenal Corrie Lee sebab raya dulu dia datang ke kampung bersama kawannya, Kenny.

Sekarang in apa kegiatan Noor?

NOOR: Sedang menjalani penggambaran drama sembilan episod, Cinta Semerbak Kayu Manis arahan Shireen Khuzaimi untuk RTM. Noor berlakon sebagai Nor, adik ipar kepada Eja dan isteri kepada Azman Nor.

Kegiatan lain?

NOOR: Noor akan berlakon teater anjuran Kebudayaan Selangor berjudul Zeni, arahan Kamarul A.R. Noor jadi Zeddy adik Zeni (lakonan Zila Bakarin) yang cacat dan duduk di atas kerusi roda. Akan dipentaskan di Majlis Perbandaran Petaling Jaya pada 25 hingga 27 Mac nanti. Dari mula sampai akhir duduk atas kerusi roda sahaja.

Teater lain yang mungkin Noor akan berlakon juga ialah Rubiah arahan Ahmad Tarmimi Serigar dan sebuah teater muzikal anjuran Kebudayaan Pahang, khas untuk Hari Merdeka.

Powered by Utusan Malaysia